Látka původem z granátových jablek je velmi slibná proti stárnutí

17.06.2019 - Stanislav Mihulka

Střevní bakterie zpracují látky z granátového jablka na urolitin A, který omlazuje mitochondrie

<p>Granátová jablka obsahují spoustu zajímavých sloučenin</p>

Granátová jablka obsahují spoustu zajímavých sloučenin

Když lidé stárnou, tak musí čelit celé řadě problémů. Procesy doprovázející stárnutí jsou zodpovědné za celou řadu onemocnění. Pokud by se nám povedlo do těchto pochodů úspěšně zasáhnout, tak bychom tím mohli taková onemocnění léčit a zlepšit kvalitu života seniorů.

Pracují na tom i švýcarští vědci, kteří zkoumají látku, pocházející z oblíbeného ovoce – granátového jablka. Nedávno zaznamenali úspěch v klinických testech na lidských pacientech staršího věku, u nichž tato látka zpomalovala stárnutí buněčných továren mitochondrií. Zároveň se během testů neobjevily žádné nežádoucí vedlejší účinky.

TIP: Našli jsme lék na stáří? DNA mitochondrií v buňkách ovládá stárnutí kůže

Dotyčná látka je urolitin A (UA). Vlastně se v granátovém jablku přímo nevyskytuje. Jsou tam ale její prekurzory, chemicky příbuzné látky, ze kterých bakterie střevní mikroflóry vyrobí urolitin A. Tyto prekurzory se nacházejí nejen v granátových jablkách, ale také v jahodách, malinách nebo třeba ve vlašských ořechách. Dřívější výzkum ukázal, že urolitin A může prodlužovat život červům a myším. Teď je jasné, že by tato látka mohla být velmi zajímavá i pro lidi.

EPFL