Látka z kalifornského keře by se mohla stát lékem na Alzheimerovu chorobu

Mnoho dnes běžně užívaných léků má svůj původ v rostlinné říši. Nyní se část vědců rozhodla prozkoumat účinky jedné z látek kalifornské „svaté byliny“. Vědci věří, že by mohla přinést kýženou změnu v léčbě Alzheimerovy choroby

25.02.2019 - Stanislav Mihulka

Ve středomořské vegetaci Kalifornie roste spousta zajímavých rostlin. Jednou z nich je i pěkně fialově kvetoucí keř z příbuzenstva plicníku a pomněnky, kterému se anglicky říká podle jejího španělského označení „Yerba Santa“, tedy „svatá bylina“, odborně Eriodictyon californicum. Keř poněkud zapáchá a na chuť je dost hořký, nicméně blahodárné účinky této rostliny nejsou úplnou neznámou. Existují například doklady, že původní domorodí Američané využívali účinky „svaté byliny“ při problémech s trávením, pro léčbu kašle a při dalších respiračních potížích

Američtí vědci nedávno zjistili, že jedna z již dříve známých látek, kterou rostlina obsahuje, flavonoid sterubin, má velice silné neuroprotektivní a protizánětlivé účinky. Sterubin velmi výrazně ovlivňuje poškozené nervové buňky a omezuje důsledky stárnutí i projevy neurodegenerativních chorob.

TIP: Nová naděje: DNA vakcína úspěšně léčí Alzheimera. Zatím funguje u myší

Vědci se domnívají, že by se sterubin, případně z něj odvozené látky, mohly stát lékem proti příznakům stárnutí i lékem na Alzheimerovu chorobu a podobná onemocnění. Vědce nyní čeká dlouhý a vzrušující proces zkoumání účinků sterubinu, přičemž budou muset ověřit například to, zda není toxický nebo jinak nebezpečný pro lidské zdraví. K tomu jim poslouží experimenty na pokusných zvířatech i buněčných kulturách.

Jon Sullivan / Wikimedia Commons