Ledový povrch měsíce Europa neustále přeorávají meteority a tvrdé záření

16.07.2021 - Stanislav Mihulka

Povrch Europy je vystavený „kosmickému počasí“. Případné stopy života budeme muset hledat hlouběji pod povrchem

Na Zemi si děláme zálusk na Jupiterův měsíc Europa. Je to fascinující svět, kde by snad pod mohutným ledem mohly být živé organismy. Časem budeme chtít Europu pořádně prozkoumat, prozatím zjišťujeme, že velmi zajímavým prostředím je i nehostinný ledový povrch Europy.

Ledový příkrov Europy na dálku zkoumala planetární vědkyně Emily Costello z americké University of Hawaii s týmem spolupracovníků. Zaměřili se především na pozoruhodný jev, kterému se anglicky říká „impact gardening“. Česky by to bylo možné volně přeložit třeba jako „přeorávání meteority“. Tento fenomén známe z kosmických těles bez atmosféry, na která neustále dopadají mikrometeority i větší kosmické balvany. Typickým příkladem je Měsíc, kde se odehrává „lunar gardening“.

Costellová a její kolegové dospěli k závěru, že mikrometeority „zpracovávají“ povrch ledu na Europě v průměru do hloubky 30 centimetrů. Zároveň do tohoto povrchu buší tvrdé kosmické záření, které ničí veškeré složitější molekuly, které by se tam náhodou vyskytly. Jde především o elektrony s velkou energií, které byly urychleny díky planetě Jupiter.

TIP: NASA potvrzuje: Na Jupiterově měsíci Europa se vyskytuje vodní pára

Tato informace je velmi cennou (a také špatnou) zprávou pro odborníky, kteří připravují průzkum Europy. V podstatě to znamená, že na Europě tak asi do půlmetrové hloubky nejspíš nic zajímavého nenajdeme. Costellová věří, že pod zónou přeorávanou meteority, kam se nedostane tvrdé záření, už budeme mít mnohem lepší šanci.