Legenda proti experimentu: Duel tanků T-34/76 a maďarských 40M Turán (2)

Do bojů na východní frontě se zapojily i armády některých spojenců a satelitů nacistického Německa. Patřila mezi ně i ta maďarská, která používala vlastní tanky Turán, vycházející z československé konstrukce. Jejich hlavního soupeře představovaly legendární T-34

25.07.2023 - Lukáš Visingr



Maďarský tank Turán se rodil ve stejné době jako T-34, ale podle zcela jiných požadavků. Když v bojích o Podkarpatskou Rus ukořistili Maďaři dva československé lehké tanky LT vz. 35, velmi na ně zapůsobily. Budapešť se tudíž obrátila na jejich výrobce, tedy plzeňskou Škodovku, s poptávkou nového středního tanku. Škoda, v té době již ovládaná Němci, nabídla svou konstrukci T-21, jež původně vznikla pro čs. armádu, jenže ta si vybrala konkurenční typ V-8-H z pražského podniku ČKD. Plzeňská společnost ale pokračovala ve vývoji a pro export vytvořila další podobu T-22, která zaujala Maďary. V dubnu 1940 tedy přicestovala maďarská delegace do Plzně a v květnu byla uzavřena dohoda, po níž prototyp obrněnce T-21 vyrazil do Maďarska na testy. 

Úvodní část: Legenda proti experimentu: Duel tanků T-34/76 a maďarských 40M Turán (1)

Upravená věž

Po několika kolech zkoušek a úprav proběhl v prosinci 1940 podpis druhé smlouvy. Ta se už týkala definitivní podoby tanku, který dostal název 40M Turán. Základ představovala konstrukce z Plzně, armáda „království bez krále“ si však vyžádala řadu změn. Místo původního 47mm děla se do vozidla montovala zbraň ráže 40 mm, protože Maďaři chtěli používat munici pro zbraně Bofors, kterou již sami vyráběli. Tank dostal maďarské kulomety, avšak benzinový motor měl československý původ, přestože se licenčně vyráběl v Maďarsku. 

Pancíř byl sestaven z ocelových desek, které se pomocí šroubů a nýtů upevňovaly ke kostře. Šlo tehdy sice o běžné, ale ve srovnání se světovou špičkou zastarávající řešení. Největší změnu oproti původnímu československému vzoru představovalo jistě řešení věže, jelikož T-22 tam nabízel místo pro dva muže a měl celkově čtyřčlennou osádku, kdežto Maďaři se už inspirovali pokročilejším německým pojetím. Ve věži tanku 40M Turán proto seděli tři vojáci (velitel, střelec a nabíječ), zatímco v korbě pracovali řidič a radista. Právě úpravy věže se ale podstatně podepsaly na zpoždění vývoje a výroby.

41M Turán II
  • OSÁDKA: 5 mužů 
  • BOJOVÁ HMOTNOST: 19,85 t 
  • DÉLKA: 5,45 m 
  • ŠÍŘKA: 2,44 m 
  • VÝŠKA: 2,43 m 
  • MOTOR: benzinový Weiss Manfréd Z-V8H-4 o výkonu 192 kW (260 koní) 
  • MAX. RYCHLOST: 45 km/h 
  • MAX. DOJEZD: 165 km 
  • MAX. TLOUŠŤKA PANCÍŘE: 50 mm 
  • VÝZBROJ: kanon 41M L/25 ráže 75 mm (52 nábojů), 2× kulomet 37/40 AM ráže 8 mm (3 000 nábojů)

Nový kanon a těžké ztráty 

Maďarská armáda si totiž nejdřív objednala 230 sériových vozidel, jejichž dodávky měly začít v srpnu 1941, avšak ve skutečnosti byly první sériové turány hotové až v dubnu 1942. Výcvik tankistů začal až v červenci 1942, tedy s téměř ročním zpožděním. Mezitím už bylo zjevné, že turán potřebuje rekonstrukci, jelikož zkušenosti z bojů na východní frontě jasně sdělovaly, že kanon ráže 40 mm naprosto nepostačuje tamním podmínkám. Již v lednu 1942 tedy vznikl prototyp další verze, jež obdržela krátký kanon ráže 75 mm a jméno 41M Turán II, a tak se původní verze označovala i jako Turán I. Maďarská armáda pak opakovaně měnila objednávky, protože se předpokládalo, že se určitou dobu budou vyrábět obě varianty současně, v květnu 1943 ale padlo definitivní rozhodnutí ve prospěch verze Turán II

Zanedlouho už první tanky této modifikace směřovaly k maďarským vojákům, a sice do tankových praporů 1. a 2. tankové divize, které byly vyslány do bojů na území Haliče, aby tam bránily předhůří Karpat proti postupu Rudé armády. Takřka ihned ale vyšlo najevo, že konstrukce turánu již zastarala. Maďarští vojáci sice hodnotili své obrněnce výše než německé PzKpfw III IV, které byly (dle jejich mínění) hůře ovladatelné a méně chráněné, proti ocelové lavině sovětských T-34 si ale příliš dobře nevedl ani jeden z typů. 

Turány proto zaznamenaly těžké ztráty, což se opakovalo i v dalších bitvách, které probíhaly na území dnešního Běloruska a rovněž v anektovaném Sedmihradsku. Tam se maďarská armáda rozhodla dokonce pro ofenzivu, která zpočátku zaznamenala úspěchy, jenže pak se opět projevila drtivá převaha Rudé armády. Tenčící se počty obrněnců Turán bojovaly i dále, maďarské tankové jednotky ale stále slábly a ve finálních bojích o Budapešť v podstatě přestaly existovat. Zdokonalený tank 43M Turán III s dlouhým dělem ráže 75 mm nepřekročil fázi prototypu a z celé maďarské snahy o domácí tank se do dneška dochoval pouze jeden Turán II, který ukořistila vítězně postupující sovětská armáda

Měření sil

Již krátký pohled na základní technické parametry ukazuje, že proslulý sovětský tank převyšoval maďarské vozidlo takřka ve všech ohledech. T-34 nesl silnější výzbroj a disponoval odolnějším pancéřováním. Maďarský 40mm kanon na vozidle Turán I byl proti skloněnému sovětskému pancíři v podstatě nepoužitelný a jen o málo lepší to bylo s krátkým 75mm dělem na modifikaci Turán II, které pro změnu postrádalo vysokou úsťovou rychlost. Celá koncepce maďarského tanku, která vycházela z československého designu, byla v době zařazení vozidla do služby prostě překonaná. Výroba korb a věží za pomoci šroubů a nýtů byla komplikovaná a výsledné pancéřování bylo strukturálně slabší než u tanků, jež vznikaly za pomoci svařování či odlévání. 

T-34 vedl i po stránce pohyblivosti, protože dosahoval vyšší rychlosti a daleko lépe si poradil i s těžkým terénem. Naopak mezi slabiny sovětského tanku patřila mizerná ergonomie, jež však do značné míry představovala nezbytnou daň za šikmý pancíř a celkové kompaktní provedení. Špatný rozhled z tanku částečně vyřešila varianta s kopulí z roku 1943, ačkoliv zásadní změna nastala až roku 1944, kdy přišel T-34/85 s novým kanonem. Turán byl sice dobře ovladatelný, pro osádku pohodlný a v provozu spolehlivý, v těchto ohledech údajně dokonce předstihoval i německá vozidla, kvůli zpoždění vývoje a složitosti konstrukce ale vznikl jen relativně malý počet strojů, které v obrovských měřítkách východní fronty nemohly sehrát výraznější roli. Maďarské obrněné síly rozdrtila převaha tanků T-34, jež sice nebyly technicky bezchybné, avšak do válečných podmínek se hodily takřka dokonale.


Další články v sekci