Létající škorpioni: Žihadlo srpic je ve skutečnosti pohlavním orgánem

05.06.2021 - Marek Telička

Srpicím se v anglosaské literatuře často přezdívá „škorpioní mouchy“, a to podle největší čeledě Panorpidae. Samci, kteří do ní patří, totiž mají zvětšené pohlavní orgány, které skutečně připomínají žihadlo štíra.

<p>Sameček <strong>srpice obecné</strong> <em>(Panorpa communis)</em> má v dospělosti rozpětí křídel kolem 35 milimetrů. Na fotce je dobře patrné „škorpioní“ zakončení ocasu se dvěma háčky, jimiž si při páření přidržuje samičku.</p>

Sameček srpice obecné (Panorpa communis) má v dospělosti rozpětí křídel kolem 35 milimetrů. Na fotce je dobře patrné „škorpioní“ zakončení ocasu se dvěma háčky, jimiž si při páření přidržuje samičku.

Srpice (Mecoptera) jsou řádem blanokřídlého hmyzu, který obsahuje devět různých čeledí a zhruba 550 druhů žijících po celém světě. Jde o malý až středně velký hmyz se štíhlými prodlouženými těly. Stejně jako mnoho jiných skupin hmyzu, i srpice mají po stranách hlavy složené oči a trojici jednoduchých oček (ocelli) v horní části hlavy.

Většina srpic nachází potravu na vlhké vegetaci a samičky v těchto podmínkách také kladou vajíčka. Ta obvykle po nakladení vstřebají část okolní vlhkosti a zvětší svůj objem. Druhy žijící v teplých klimatických oblastech jsou proto aktivní jen po krátkou část roku. Nakladená vajíčka pak vydrží čekat i několik měsíců ve stavu hibernace a larvy se vyklubají teprve poté, když skončí období sucha.

TIP: Včela versus vosa: Kdo má silnější jed?

Pozoruhodná je role srpic ve vývoji hmyzu. Dva nejvýraznější hmyzí řády – motýli (Lepidoptera) a dvoukřídlí (Diptera), společně s chrostíky (Trichoptera) – se pravděpodobně vyvinuli z předků, kteří patřili mezi srpice, nebo s nimi byli blízce spříznění. Určitě také není bez zajímavosti, že podle analýz DNA jsou blechy, jimž je tradičně vyhrazen zvláštní řád Siphonaptera, ve skutečnosti úzce specializovanými příslušníky řádu Mecoptera.