Levné kovové proužky z nového materiálu vyčistí vodu během minut

20.09.2018 - Stanislav Mihulka

Materiál ze železa v ceně 220 korun dokáže spolehlivě vyčistit tunu odpadní vody

<p>Vedoucí výzkumu Laichang Zhang s novým materiálem</p>

Vedoucí výzkumu Laichang Zhang s novým materiálem

Těžební průmysl stále ještě produkuje ohromné množství závažně znečištěné vody, což je v dnešní době ostuda. Vědci proto usilovně vyvíjejí technologie, které by takovou vodu účinně, rychle a hlavně levně vyčistily

Na australské univerzitě vyvinuli nový materiál, který je založený na zvláštním způsobem uspořádaném krystalizovaném železu. Atomy materiálu jsou uspořádané tak, že se mezi nimi pohybují elektrony mnohem volněji než obvykle. Díky tomu se k materiálu snadněji váží látky, které znečišťují vodu, a pak se rozloží na neškodné molekuly.

TIP: Snadno a rychle: Tento malý černý obdélník dokáže za pár minut vyčistit vodu k pití

Nový materiál je dost účinný na to, aby z vody dostal barviva, těžké kovy i organické látky, a to během pouhých minut. Vědci rovněž vyzkoušeli, že je možné se stejnými proužky tohoto materiálu vyčistit vodu nejméně pětkrát po sobě. Nejlepší je, že na důkladné vyčištění tuny znečištěné vody stačí tento materiál v ceně  pouhých 10 amerických dolarů (asi 220 Kč).

Edith Cowan University