Lidské bakterie mohou na vrcholcích hor přežívat desítky a možná i stovky let

Jak ukázal průzkum DNA ve vzorcích půdy, lidé po sobě zanechávají životaschopné mikroby i na nejvyšších vrcholcích světa

21.03.2023 - Stanislav Mihulka

Vrcholky Himálají jsou navštěvované jako nikdy v historii. Horolezci a dobrodruzi po sobě zanechávají hory odpadků, ale i něco mnohem méně nápadného. Jak zjistil americký výzkumný tým z Coloradské univerzity v Boulderu, lidé v Himálajích trousí mikroby, často velmi odolné, které mohou vydržet životaschopné ve zmrzlé krajině desítky a nejspíš i stovky let.

Jak potvrzuje vedoucí týmu Steve Schmidt: „V mikrobiomu Mount Everestu jsou zamražené stopy lidské přítomnosti, dokonce i v těch nejvyšších polohách.“ Pro vědce je to nejen důkazem o všudypřítomném lidském vlivu i v extrémních prostředích, ale také poodhalením limitů pozemského života, což je zajímavé pro výzkum dalších těles Sluneční soustavy. Výzkum vědců Coloradské univerzity nedávno zveřejnil odborný časopis Arctic, Antarctic, and Alpine Research.

Mikroby ze "střechy světa"

Věda nebyla až donedávna schopná spolehlivě identifikovat s lidmi spojené mikroby ve vzorcích, které pocházejí z výšek kolem osmi tisíc metrů nad mořem. Teď jsou ale k dispozici pokročilé metody čtení genomu, které dovedou objevit prakticky všechny organismy, které se vyskytují v půdě.

Většina sekvencí mikrobiální DNA, které vědci na Everestu našli, byla podobná odolným nebo „extremofilním“ organismům, které byly dříve nalezeny na jiných vysoko položených místech – například v Andách a Antarktidě. Nejhojnějším organismem, který badatelé identifikovali, byla houba z rodu Naganishia, která dokáže odolat extrémním úrovním chladu a UV záření. Narazili ale také na mikrobiální DNA spojenou s lidmi, včetně bakterií rodu Staphylococcus a Streptococcus

Schmidta a jeho kolegy ani tak nepřekvapilo, že se i na nejvýše položených místech Himálají nacházejí mikroby spojené s lidmi. Velmi snadno se šíří a mohou se dostat i do míst, která jsou vzdálenější od cest a táborů. Stačí aby horolezci kýchnuli a mikroby se okamžitě vydávají na cestu.

TIP: Co se děje s lidským tělem v „zóně smrti“ pod vrcholem Mount Everestu?

Překvapilo je ale, že některé z těchto mikroorganismů, které se vyvíjely v přívětivě teplém a vlhkém prostředí lidských či jiných těl, jsou natolik odolné, že vydrží životaschopné i na vrcholcích Himálají, kde je nejen velmi mrazivo a větrno, ale také tam více působí ultrafialové záření. Vědci nicméně neočekávají, že by tato mikroskopická „kontaminace“ Everestu nějak výrazně ovlivňovala tamní širší životní prostředí. Výskyt bakterií je ale dokladem jejich odolnosti a je třeba s ní počítat například u meziplanetárních sond.