Lidský textil: Vědci vytvořili přízi z lidských kožních buněk

17.02.2020 - Stanislav Mihulka

<p>Příze z lidských buněk - nový materiál by mohl vyřešit problémy s alergiemi a záněty.</p>

Lékaři a zdravotníci často využívají medicínské textilie. Jde o látky, které mohou být součástí léčby kůže nebo i jiných částí na těle pacienta. Rovněž je možné tyto látky používat jako náhradu za poškozené části orgánů. Někteří lidé ale na tyto materiály reagují alergickou reakcí anebo zánětem, což léčbu pochopitelně velmi komplikuje.

Vědci proto hledají materiály, s nimiž by se lidské tělo ve většině případů ochotně smířilo. Mezinárodní tým vědců nedávno vytvořil přízi z lidských fibroblastů, což jsou v lidském těle běžné buňky vazivové tkáně. Zní to poněkud děsivě, ale takový materiál by lidské tělo nemělo odmítnout.

TIP: Geneticky modifikovaná prasata mohou zachraňovat pacienty s těžkými popáleninami

Badatelé z této lidské příze již upředli látku a udělali z nich také nitě, které bude možné použít na sešívání ran. Nový materiál a z něj odvozené výrobky již úspěšně prošly testy na pokusných zvířatech. Prý fungují stejně dobře, jako dnes používané srovnatelné materiály. Teď přijdou na řadu klinické testy na lidech. Výsledky prvních pokusů ukazují, že z lidského textilu bude možné dělat i části vnitřních orgánů.

• Zdroj fotografií: Nicolas L'Heureux