Lockheed Martin a General Motors postaví nové měsíční vozidlo pro astronauty

27.05.2021 - Stanislav Mihulka

Giganti průmyslu dodají programu Artemis lunární rover pro astronauty ve skafandrech

<p>Plánovaná verze nového lunárního vozidla má pojmout dva astronauty ve skafandrech.</p>

Na znovudobytí Měsíce se podílejí i průmysloví giganti. Dva z nich, společnosti Lockheed Martin a General Motors spojili síly a postaví pro astronauty programu Artemis nové měsíční vozidlo. Taková vozidla by měla podstatně rozšířit dosah astronautů a jejich možnosti zkoumat povrch Luny.

Lockheed Martin a General Motors navazují na aktivity americké vesmírné agentury NASA, která se loni dotazovala výrobců technologií pro průzkum vesmíru, jak by měl probíhat vývoj vozidla pro průzkum Měsíce, které nebude mít obyvatelnou kabinu. Jde o vozidlo označované jako Lunar Terrain Vehicle (LTV), jehož primárním úkolem bude podpořit průzkum Měsíce v oblasti jižního pólu, kam směřují pilotované mise programu Artemis.

Rover pro jižní pól Luny

Vývoj nového lunárního roveru je stále v rané fázi a mnoho věcí ještě stále zbývá upřesnit. Podle vyjádření představitelů Lockheed Martin a General Motors je už ale zhruba jasné, že půjde o plně elektrické vozidlo s vysokou mírou autonomie. Ve své úvodní verzi zřejmě pojme dva astronauty ve skafandrech pro výstup na povrch Měsíce. Zároveň zřejmě nepůjde o jediné vozidlo pro mise Artemis. Například s japonskou agenturou JAXA plánuje NASA postavit větší rover s přetlakovou kabinou.

TIP: Průzkumníkům a kolonizátorům Sluneční soustavy pomohou hejna robotů

Spolupráce společností Lockheed Martin a General Motors rozhodně není náhodná. Lockheed Martin spolupracuje s NASA dlouhodobě a je tvůrcem kosmické lodi Orion, klíčového prvku programu Artemis. Společnost General Motors se zase podílela na vývoji původního lunárního roveru Lunar Roving Vehicle, který doprovázel na Měsíc astronauty misí Apollo 15, 16 a 17.