Loňská erupce podmořského vulkánu Hunga Tonga vyvolala megatsunami

Při loňském výbuchu sopky Hunga Tonga se uvolnilo podobné množství energie, jako během erupce vulkánu Krakatoa v roce 1883, která zabila 36 000 lidí. Podle odborníků tak šlo o nejsilnější výbuch za posledních 100 let.

17.04.2023 - Stanislav Mihulka

Když loni v polovině ledna došlo k explozi podmořského vulkánu mezi ostrovy Hunga Tonga a Hunga Haʻapai, které se nacházejí na území ostrovní státu Tonga v jižním Pacifiku, odborníkům bylo hned jasné, že došlo k něčemu opravdu mimořádnému. Síla exploze byla enormní.

Brzy ale vyšlo najevo, že měření síly vulkanických erupcí je i v dnešní době poněkud ošemetné, zvláště pokud jde o oblast, která není detailně monitorovaná přístroji ani experty. Nedávno se s tímto nelehkým úkolem v případě vulkánu Hunga Tonga vypořádal mezinárodní tým odborníků, který vedl Sam Purkis z Univerzity Miami na Floridě.

Největší exploze za století

V rámci výzkumu, jehož závěry publikoval vědecký časopis Science Advances, badatelé rekonstruovali samotnou erupci a následné vlny tsunami, díky nimž spočítali energii, kterou vulkán uvolnil. Upřesnili tím dosavadní odhady, které se pohybovaly v poměrně širokém rozmezí. Použili k tomu celou řadu metod a zdrojů dat, od snímků vulkánu a jeho okolí před a po erupci, až po očitá svědectví a údaje o oknech rozbitých tlakovými vlnami.

Výsledky analýz potvrdily, že podmořská erupce vulkánu Hunga Tonga uvolnila energii odpovídající cca 20 megatunám TNT, v celkem pěti dílčích explozích, z nichž největší měla energii asi jako 15 Mt TNT. Síla erupce podle všeho předčila výbuch sopky Mount Pinatubo na Filipínách z roku 1991, jehož sílu odborníci odhadují na asi 17 Mt TNT.

TIP: Letošní erupce vulkánu Tonga byla nejsilnější v dějinách moderního měření

Erupce Hunga Tonga je tím pádem nejsilnější známou explozí přirozeného původu za posledních 100 let, od erupce vulkánu Novarupta na Aljašce v roce 1912. Při tehdejší erupci vznikla megatsunami, jejíž výška na ostrově Tofua dosáhla 45 metrů.

Navzdory nespoutané síle uvedených přírodních jevů zahynulo v důsledku loňské erupce jen šest lidí. Nejde přitom jen o to, že zdejší oblast je jen málo osídlená. Jak potvrzuje Sam Purkis, podstatnou roli sehrála i připravenost obyvatel státu Tonga a nácviky evakuací, které zde proběhly v letech před erupcí.