Lovci nádorů: Parazitičtí červi vyrazí do boje s nádorovými buňkami

Parazitičtí červi ukazují svoji lepší stránku. Vědci je chtějí využít v boji s rakovinou

14.07.2022 - Stanislav Mihulka

Být nakažen parazitickým červem není zrovna příjemná představa. Přesto se zdá, že některé druhy těchto parazitů mohou náš organismus chránit před závažnými nemocemi. Vědci se snaží „zverbovat“ škrkavku Anisakis simplex, známou též jako „sleďový červ“, do boje s rakovinou.

Touto škrkavkou, která parazituje mořské savce, se mohou nakazit i lidé, nejčastěji v souvislosti s konzumací ryb či mořských plodů. Může vyvolávat silné alergické reakce a proniknout do vnitřních orgánů. Wildan Mubarok z japonské Ósacké univerzity a jeho kolegové hodlají z této škrkavky udělat červího superhrdinu, který by mohl zachraňovat pacienty s obtížně léčitelnými nádory.

Škrkavky jako lovci nádorů

Badatelé vycházejí z dřívějších výzkumů, podle nichž dotyčné škrkavky dovedou vystopovat nádorové buňky a přichycují se k nim. Napadlo je, že by škrkavky tím pádem mohly dopravit protinádorové léčivo přímo k nádorovým buňkám v lidském těle, což by podstatně zvýšilo účinnost a bezpečnost léčby.

Lidský imunitní systém ale proti škrkavkám bojuje, což by v tomto případě bylo nežádoucí. Proto Mubarokův tým pro škrkavky vyvinul „bojovou zbroj“ z hydrogelu, kterým jim poskytuje ochranu před imunitou pacienta a zároveň je nezbavuje schopnosti „vyčenichat“ nádorové buňky.

TIP: Virus slintavky nabízí tajnou zbraň pro léčbu rakoviny slinivky

Na hydrogelovou zbroj škrkavek pak navázali další molekuly, které jim poskytují jiný typ ochrany – před UB zářením a agresivními chemikáliemi. Experimenty potvrdily, že zbroj škrkavek funguje a chrání červy před nepříznivými vlivy okolí. V budoucnu vědci chtějí na tuto zbroj navázat protinádorové léčivo a vyslat škrkavky proti nádorům. „Naše výsledky naznačují, že parazitičtí červi mohou být využiti k přepravě léčiv či dalších látek k různým cílům v těle pacientů,“ shrnuje Wildan Mubarok ve zprávě pro magazín Materials Today Bio.