Virus slintavky nabízí tajnou zbraň pro léčbu rakoviny slinivky

13.02.2020 - Stanislav Mihulka

Do boje proti hrozivému nádoru slinivky bychom mohli nasadit viry slintavky a kulhavky. První experimenty vypadají velmi slibně

Slintavka a kulhavka patří k nejnakažlivějším infekcím. Když dostane příležitost, šíří se jako požár. Pro lidi není příliš nebezpečná, ale chovatelům dobytka může způsobit obrovské ztráty. Na celém světě bylo dosud laboratorně potvrzeno a popsáno pouze asi 30 – 40 případů slintavky u člověka. Rakovina slinivky je zase jedním z nejnebezpečnějších nádorů. Pět let od diagnózy přežije jen 5 procent pacientů.

Britští vědci nedávno zjistili, že mohou tyto nebezpečné choroby postavit proti sobě. Přišli na to, že jeden z peptidů viru slintavky a kulhavky, což je malý a poměrně jednoduchý RNA virus, velmi přesně cílí na protein zvaný alpha-v-beta-6. Tento protein se přitom v hojném počtu vyskytuje na povrchu buněk většiny nádorů slinivky. Virus slintavky a kulhavky zmíněný peptid využívá jako důmyslný naváděcí systém a váže se s jeho pomocí k proteinu alpha-v-beta-6 na povrchu buněk jazyka krávy či jiného sudokopytníka, když se chystá infikovat nového hostitele.

TIP: Nečekaný pomocník: Virus podporující imunitu v boji proti rakovině jater

Dřívější výzkumy ukazují, že asi 84 procent pacientů s rakovinou slinivky má buňky tohoto nádoru pokryty velkým počtem molekul proteinu alpha-v-beta-6. Peptid viru slinivky a kulhavky by se teď mohl stát účinným naváděcím systémem pro léčiva používaná proti nádoru slinivky. První experimenty na lidských buněčných kulturách a na pokusných myších potvrzují, že by taková léčba mohla fungovat.