Lunární archa: Na Měsíci by mohlo vzniknout globální úložiště organismů

15.03.2021 - Stanislav Mihulka

Vědci přišli s nápadem vybudovat na Měsíci globální úložiště biologických vzorků pro případ katastrofy na Zemi. Uskladněny v něm mají být miliony semen, vajíček i spermií. Jako ideální místo se jeví lunární lávové tunely a jeskyně

Jak je vidět, vědci nemají příliš velkou důvěru v lidstvo a jeho nerušené přežívání na Zemi v následujících stoletích. Ať už kvůli naší chybě, nebo z  přirozených příčin, může dojít k tomu, že bude na naší planetě vyhlazena část biosféry. Kdyby k tomu opravdu došlo, nebylo by špatné mít někde uložené vzorky organismů, z nichž by bylo možné do jisté míry biosféru zase obnovit.

Odborníci americké University of Arizona navrhují, že by takové úložiště nebylo špatné mít někde bokem, mimo dosah případné pozemské katastrofy. Například na Měsíci. Chtějí proto na Měsíci vybudovat globální úložiště organismů, kde by byly vzorky semen, vajíček i spermií co největšího počtu rostlin a živočichů, lidi nevyjímaje.

Lunární archa

Zní to sice jako science-fiction, ale podle komentátorů je to až překvapivě funkční řešení. V „lunární arše“ by byly uloženy kryogenicky zmražené vzorky asi 6,7 milionů druhů organismů, které by tam byly k dispozici pro případné napravování škod po katastrofálním poničení biosféry.

TIP: Postapokalyptická společnost bude mít k dispozici semena rostlin i digitální data

Měsíc je sice poněkud z ruky, projekt „lunární archy“ ale předpokládá, že lidstvo po zmíněné katastrofě bude stále schopné létat do vesmíru a vozit odtamtud vzorky organismů zpět. Měsíc navíc pro takové úložiště nabízí řadu výhod. Kromě klidu a bezpečí to je například vhodný terén, alespoň pokud víme. Pod povrchem Luny by se měly nacházet početné lávové tunely a jeskyně, kde by bylo možné takové úložiště vybudovat. Vzorky tam budou dobře chráněné před nepřízní vesmíru.