Magie kyslíku: V atmosféře Marsu bylo poprvé spatřeno zelené světélkování

V atmosféře rudé planety zeleně světélkuje kyslík, stejně jako na Zemi

17.06.2020 - Stanislav Mihulka

Země a Mars jsou sice terestrické, ale na první pohled i dost rozdílné planety. Přesto se ukazuje, že mají některé věci společné. Teď se k nim přidalo tajemně vyhlížející zelené světélkování v atmosféře, které jsme doposud znali jen ze Země. Odborníci takový objev předpověděli už před 40 lety, doposud se ale nikomu nepodařilo zelené světélkování na Marsu zachytit.

Jak uvádí vedoucí výzkumu Jean-Claude Gérard z belgické Université de Liège, na Zemi pozorujeme podivuhodné noční světélkování, za které jsou zodpovědné atomy kyslíku v atmosféře. Září totiž na vlnové délce, která odpovídá zelenému viditelnému světlu. A zatím jsme takovou záři nepozorovali na žádné jiné planetě Sluneční soustavy.

Světélkování kyslíku

Zelené světélkování je pro atomy kyslíku typické. Nemá ale mnoho společného s polárními zářemi. Je vyvoláváno působením slunečního záření na atomy a molekuly ve vzduchu, čímž vzniká nepříliš intenzivní, ale zato nepřetržité světélkování. Z povrchu Země je těžké ho spatřit. Nejlepší výhled na toto světélkování mají astronauté na palubě Mezinárodní vesmírné stanice, když ho pozorují na noční straně.

TIP: Nový objev z rudé planety: Na Marsu sněží!

Gérard a spol. objevili zelené světélkování na Marsu díky pozorování evropské meziplanetární sondy Trace Gas Orbiter (TGO). Využili přitom zařízení Nadir and Occultation for Mars Discovery (NOMAD), jehož součástí je spektrometr Ultraviolet and Visible Spectrometer (UVIS). Právě jeho pozorování ve speciální režimu během loňského roku vedla k objevu zeleného světélkování rudé planety, které je nejsilnější ve výškách kolem 80 km nad povrchem planety. Podle vědců jde především o kyslík, který pochází z rozkladu molekul oxidu uhličitého v řídké atmosféře Marsu na oxid uhelnatý a kyslík.