Magnetická pole Pilířů stvoření odhalují tajemství vzniku hvězd

13.06.2018 - Stanislav Mihulka

Rozlehlá magnetická pole prostupují vesmírnými mlhovinami a ovlivňují jejich osud

<p>Pilíře stvoření v Orlí mlhovině, souhvězdí Hada</p>

Pilíře stvoření v Orlí mlhovině, souhvězdí Hada

Magnetická pole známe především ze Země. Poslední dobou je ale objevujeme i ve vesmíru, kde mohou být extrémně silná a extrémně velká, a mohou hrát významnou roli v mnoha procesech.

Kate Pattle z Univerzity centrálního Lancashire a její kolegové z týmu známého jako BISTRO, jako první pozorovali extrémně slabá magnetická pole, která prostupují slavné Pilíře stvoření, elegantní struktury z kosmického prachu a plynu v Orlí mlhovině.

Magnetická pole stvoření

V Pilířích stvoření se před našima očima rodí nové hvězdy. Pattleová a tým BISTRO zjistili, že právě slabá magnetická pole, která protínají Pilíře, významně přispívají k formování a udržování jejich tvarů.

TIP: Pilíře stvoření ve 3D: Nový pohled na Orlí mlhovinu odhaluje nové detaily

Zároveň se tato magnetická pole podílejí na vzniku nových hvězd ve hvězdných porodnicích Pilířů. Badatelé pozorovali magnetická pole Pilířů stvoření s pomocí submilimetrového radioteleskopu James Clerk Maxwell Telescope (JCMT) havajské observatoře na Mauna Kea.

University of Central Lancashire