Marsovská mise vrtulového dronu Ingenuity zdárně pokračuje

24.06.2021 - Zuzana Rychlá a ČTK

Malý vrtulník Ingenuity americké vesmírné agentury NASA na Marsu dál úspěšně demonstruje možnost využití podobných strojů k průzkumu vesmírných těles ze vzduchu. V pondělí absolvoval již osmý let na rudé planetě.

<p>Rover Perseverance si udělal selfie s vrtulníkem Ingenuity, který je na snímku z 6. dubna 2021 vidět asi 3,9 metru od roveru.</p>

„Další úspěšný let Ingenuity! Marsovská helikoptéra v pondělí dokončila svůj osmý let,“ oznámila JPL na sociální síti. V krátkém tweetu se operátoři mise pochlubili, že vrtulník během 77,4 vteřiny uletěl vzdálenost 160 metrů. Přistál přitom na dalším novém místě 133,5 metru od robotického vozítka Perseverance.

Ingenuity v pondělí absolvoval již druhý bezproblémový přesun marsovskou atmosférou po sobě po potížích, které se vyskytly při šestém letu. Stroj 22. května zaznamenal v závěru letového testu technické problémy, ale nakonec bezpečně přistál. Podle expertů JPL vše způsobila určitá zranitelnost systému časování.

Dron měl původně naplánováno pět letů, nicméně pokračující zdárný průběh testování přiměl vědce k prodloužení programu a k experimentování s náročnějšími demonstracemi. Zvyšovala se rychlost i vzdálenost a od pátého letu vrtulník přistává vždy na jiném místě. Podle serveru Space.com by Ingenuity měl držet krok s Perseverance a sledovat jeho trasu s cílem vyzkoušet možnosti tandemové spolupráce vozítek a létajících aparátů při vědecké práci.

TIP: Vyslanec vědy a techniky: Jaké vědecké přístroje nese rover Perseverance

Perseverance a Ingenuity mají vlastní programy. Helikoptéra není vybavená vědeckými přístroji, jejím jediným úkolem je vyzkoušet možnost využívat v budoucnu při zkoumání povrchu mimozemských těles podobné létající aparáty. Mise robotického roveru zahrnuje především hledání známek možného minulého, nikoli současného, života na Marsu, shromažďování údajů o klimatu a geologii planety a sbírání vzorků hornin a prachu, které by někdy v budoucnu měly být přepraveny na Zemi.