Masivní vulkán Ahyi soptí téměř bez povšimnutí již déle než měsíc

27.11.2022 - Stanislav Mihulka

Jedna z nejvíce geologicky aktivních oblastí světa o sobě dává vědět podmořskou erupcí

<p>Podmořský vulkán <strong>Ahyi </strong>je součástí tzv. <strong>Marianského sopečného oblouku</strong>, řetězce více než 60 aktivních sopek, což z něj dělá jednu z nejaktivnějších sopečných oblastí na Zemi.<em> (foto: Shutterstock)</em></p>

Podmořský vulkán Ahyi je součástí tzv. Marianského sopečného oblouku, řetězce více než 60 aktivních sopek, což z něj dělá jednu z nejaktivnějších sopečných oblastí na Zemi. (foto: Shutterstock)

Na americkém území s velkou pravděpodobností již přes měsíc soptí velký vulkán. Přesto tuto událost jen málokdo zaznamenal. Je to samozřejmě dáno okolnostmi – jde totiž o podmořskou sopku Ahyi, která se nachází asi 18 kilometrů od Ptačího ostrova (Farallon de Pajaros), nejsevernějšího ostrova Severních Marian, nezačleněného území Spojených států v Pacifiku.

Podle vyjádření Geologické služby Spojených států se v blízkosti vulkánu nenachází žádná monitorovací stanice, což omezuje možnosti geologů tento vulkán detailně sledovat. I tak se ale odborníci snaží monitorovat a vyhodnocovat data z hydrofonických a seimiských zařízení ve větších vzdálenostech a rovněž údaje ze satelitů.

Erupce podmořského vulkánu Ahyi

První známky erupce zachytily v polovině října hydroakustické senzory na ostrově Wake, který se nalézá mezi ostrovem Guam a Havajskými ostrovy. Nejprve nebylo jasné, co se přesně děje. Až díky analýze dat z dalších zařízení, nacházejících se na Tahiti, ostrovu Guam a japonském ostrovu Čičidžima, se podařilo určit jako zdroj aktivity právě vulkán Ahyi. Nešlo o velké překvapení, neboť Severní Mariany představují jednu z nejvíce vulkanicky aktivních oblastí světa.

Tzv. Marianský sopečný oblouk tvoří řetězec více než 60 aktivních sopek.(zdroj: NOAA,CC0)

Predikce odborníků následně potvrdily i satelitní snímky, z nichž je patrné, že oceán v okolí vulkánu Ahyi změnil barvu. To je podle odborníků obvykle velmi zřetelným dokladem přítomnosti materiálu vyvrženého při podmořské vulkanické erupci.

Prozatím to není stoprocentně jisté,“ uvedl pro Newsweek geofyzik Matt Haney z Geologické služby. „S kolegy jsme probírali možnosti vyslání výzkumného plavidla, které by v oblasti vulkánu Ahyi provedlo detailní pozorování.“

TIP: Největší známá podmořská erupce dala vzniknout novému masivnímu vulkánu

Podmořská erupce každopádně představuje riziko pro mořeplavbu a Geologická služba proto doporučuje lodím se této oblasti vyhýbat, i když podle odborníků v tuto chvíli nic nenaznačuje tomu, že by erupce vulkánu Ahyi mohla dramaticky zesílit.