Největší známá podmořská erupce dala vzniknout novému masivnímu vulkánu

03.10.2021 - Stanislav Mihulka

Dramatická podmořská erupce u ostrova Mayotte v Indickém oceánu vedla ke vzniku 820 metrů vysokého vulkánu

<p>Ve výřezu mapy mořského dna z let 2014 a 2019 zachycují vznik podmořského vulkánu u ostrova Mayotte.</p>

Ostrov Mayotte, který se nachází mezi Madagaskarem a Afrikou, je jedním z hlavních ostrovů Komorského souostroví a zámořským departamentem Francie v Indickém oceánu. V květnu 2018 se u východního břehu Mayotte odehrála rozsáhlá podmořská erupce, doprovázená zemětřesením.

Geofyzička Nathalie Feuillet z francouzské Université de Paris a její spolupracovníci zjistili, že šlo o největší známou aktivní podmořskou erupci, se kterou jsme se doposud setkali. Při průzkumu na místě vyšlo najevo, že zde vyrostl zbrusu nový podmořský vulkán, který se tyčí do výšky 820 metrů nad mořské dno. Před zmíněnou erupcí tam nic takového nebylo.

TIP: Australští odborníci objevili na dně Indického oceánu kus Tolkienova Mordoru

Detailní seismický průzkum této oblasti přivedl vědce k závěru, že šlo o skutečně masivní podmořskou erupci. Množství vylité lávy odpovídá erupcím v nejaktivnějších vulkanických oblastech souše. Intenzivní vulkanická aktivita u ostrova Mayotte bude velmi pravděpodobně pokračovat i do budoucna. Podle Feuilletové jsou ve hře scénáře, podle kterých by mohlo dojít ke zřícení nového vulkánu, dalším podmořským erupcím nebo i erupcím na pobřeží ostrova Mayotte. Tuto možnost naznačují i mohutné proudy dávno vylité lávy, které se nacházejí jak na pobřeží ostrova, tak i v okolním oceánu.