Dokonalá hmyzí navigace: Včely létají vždy nejkratší možnou trasou

30.03.2017 - Zuzana Teličková

Vědci z londýnské univerzity zjistili, že včely dokážou velmi rychle vyřešit složitý matematický úkol, se kterým si běžně poradí jen výkonný počítač

Hmyz s ekonomickým provozem -<p>Včela musí šetřit silami, a proto se jí schopnost letět vždy nejkratší trasou velmi hodí</p>
Hmyz s ekonomickým provozem -

Včelí mozek velký jako semínko stačí k tomu, aby našel nejkratší možnou trasu od jedné květiny ke druhé. Podobný problém řeší pomocí počítačových programů například obchodní cestující, kteří potřebují na konkrétní trase minimalizovat finanční náklady na cestu a ušetřit přitom co nejvíc času.

TIP: Podvodem k opylení aneb Vychytralé nejsou jen orchideje

Vědci použili při pokusu s včelami umělé květiny řízené počítačem a sledovali, jak si včely naplánují logistiku. Ukázalo se, že ať jednotlivé květiny objeví v jakémkoli pořadí, včela si v krátké době vytvoří „letecký plán“, podle kterého navštíví všechny květy a současně uletí nejkratší možnou vzdálenost.

K pečlivému plánování ji vede především snaha ušetřit co nejvíc drahocenné energie, kterou musí vynaložit na namáhavé létání. Včely jsou zatím jediným živočišným druhem, u kterého byla podobná strategie prokázána.

Příroda 12/2010