Měsíční rover budoucnosti: NASA do jeho vývoje investuje 4,6 miliardy dolarů

Americká NASA vybrala trojici firem, které pro ni mají vyvinout nový lunární rover. Kromě nehynoucí slávy a štědré finanční podpory svým partnerům nabízí také možnost využití roveru pro vlastní komerční aktivity v čase, kdy jej nebude posádka využívat.

05.04.2024 - Martin Reichman

Americká vesmírná agentura NASA uzavřela smlouvy ve výši 4,6 miliardy dolarů se třemi společnostmi na vývoj měsíčního roveru. Firmy Intuitive Machines, Lunar Outpost a Venturi Astrolab mají za úkol vylepšit schopnosti takzvaného lunárního terénního roveru (LTV), které NASA využije při budoucích misích na Měsíci v rámci programu Artemis.

„Těšíme se na vývoj lunárního průzkumného vozidla generace Artemis,“ řekla Vanessa Wycheová, ředitelka Johnsonova vesmírného střediska NASA v Houstonu. „Toto vozidlo výrazně zvýší možnosti našich astronautů zkoumat a provádět vědecký výzkum na povrchu Měsíce a zároveň bude sloužit jako vědecká platforma.“

Vítěz bere vše

Cena, kterou hodlá NASA do vývoje roveru investovat je konečná a smlouvy neupřesňují termín dodání roverů ani jejich množství. Každá z oslovených společností má nyní za úkol zpracovat studii proveditelnosti. Z návrhů poté agentura vybere (pravděpodobně jeden) vítězný návrh, který pokročí do fáze vývoje technologického demonstrátoru. Plně funkční rover chce mít NASA k dispozici nejpozději do roku 2039.

Rover má dle zadání NASA zvládat náročné prostředí jižního pólu Měsíce a očekává se, že bude vybavený autonomním řízením, pokročilými komunikačními a navigačními systémy. Stroj má sloužit hlavně k přepravě astronautů, vybavení a vzorků, má být ale dle zadání NASA schopen i autonomní vědecké činnosti.

Kromě nehynoucí slávy a štědré finanční podpory NASA svým partnerům nabízí také možnost využití roveru pro vlastní komerční aktivity v čase, kdy jej nebude posádka využívat.