Mladé myší samce stresuje vůně banánů: Vysvětlení důvodu vědce překvapilo

Co mají společného banány, březí samice myší a myší panicové, kteří by rádi dosáhli reprodukčního úspěchu?

30.05.2022 - Stanislav Mihulka

Všechno to začalo, když si jeden student kanadské McGillovy univerzity všiml, že se samci laboratorních myší chovají divně v přítomnosti březích myších či kojících samic, které byly v laboratoři umístěné kvůli úplně jinému výzkumu. Ukázalo se, že je to kvůli chemické látce v moči březích samic.

Dalším překvapením pro vědce bylo, že jde o stejnou látku, která vytváří charakteristickou vůni banánů. A jak záhy akademici zjistili, stejně jako březí samice, i banány díky své vůni velmi stresují nebohé myšáky. Proč na ně tato látka, kterou je n-pentyl acetát, působí tak výrazným způsobem?

Chemický vzkaz pro samce

Vysvětlení souvisí s tím, že myšáci, zejména nedávno dospělí myšáci, kteří jsou stále ještě bez reprodukčních zkušeností, mají nepěkný sklon provádět infanticidu. Jinými slovy zabíjejí malá mláďata samic, s nimiž by se mohli pářit, ale nemohou, protože jsou březí, nebo kojí. Samci si tímto chováním zvyšují svůj reprodukční úspěch.

TIP: Nový tip na hubnutí? Myši bez čichu ztrácejí na váze i při tučné stravě

Pro samice je to samozřejmě velmi nežádoucí, proto se snaží samce, kteří by mohli mít infanticidní úmysly, odradit. Zbraní samic, je právě zmíněná látka v jejich moči, která u mladých samců vyvolává značný stres. Je to zpráva, kterou by samci, ve vlastním zájmu, neměli ignorovat.

Většina chemických vzkazů, které si vyměňují samci a samice myší, je o sexu. V tomhle případě ale o žádný sex nejde. Samice vzkazují samcům, ať se drží zpátky. Jestli se jen dotknou jejich mláďat, tak se na ně vrhnou jako šílené fúrie,“ vysvětluje vedoucí výzkumného týmu Jeffrey Mogil.