Mladého diplodoka podle paleontologů skolila druhohorní respirační choroba

12.02.2022 - Stanislav Mihulka

Závažná houbová infekce blízká aspergilóze zřejmě usmrtila, nebo velmi oslabila diplodoka, jehož fosilii před časem objevili paleontologové v Montaně

<p>Badatelé se na základě objevených stop nemoci domnívají, že dinosaurus trpěl chorobou blízkou nám známé aspergilóze.</p>

V roce 1990 byl v severozápadní Montaně poblíž Bozemanu objeven dinosaurus, jehož fosilie nese označení MOR 7029. Ukázalo, že jde o mladého sauropoda z příbuzenstva diplodoků, který žil ve svrchní juře, asi před 150 miliony let. Fosilie podle všeho náleží k doposud nepopsanému druhu. Paleontologové dinosaurovi neoficiálně přezdívají Dolly, podle známé americké country zpěvačky a skladatelky Dolly Parton.

Když americký paleontolog Cary Woodruff z paleontologického muzea Great Plains Dinosaur Museum and Field Station zkoumal masivní krční obratle Dolly, neuniklo mu, že v místech, kde mezi obratli procházely vzdušné vaky, se nacházejí zvláštně tvarované výrůstky s neobvyklou strukturou. Nic podobného u druhohorního dinosaura ještě neviděli.

Vyšetření druhohorní choroby

Detailní snímky pořízené výpočetní tomografií (CT) následně odhalily, že jde o kostní tkáň, která zřejmě vznikla v důsledku infekce. „Když držím v ruce tyhle infikované kosti, nemohu si pomoci, ale je mi Dolly opravdu líto,“ okomentoval nález paleontolog Woodruff. Mladý diplodok musel být podle něj velmi nemocný.

Badatelé se na základě objevených stop nemoci domnívají, že dinosaurus trpěl chorobou blízkou nám známé aspergilóze. Jde o těžkou respirační houbovou infekci, která napadá různé druhy živočichů včetně člověka. Pokud onemocní ptáci, kteří jsou v dnešní přírodě diplodokům nejbližší a aspergilóza není léčena, choroba pro ně obvykle končí smrtí.

TIP: Dávná rakovina: Paleontologové poprvé odhalili zhoubný nádor u dinosaura

Dinosaurovi se jeho choroba zřejmě stala osudnou, podle vědců zemřel ve věku 15–20 let. Mohlo k tomu dojít v přímém důsledku nemoci, případně mohlo dojít k tomu, že nemocného a oslabeného diplodoka dorazil některý predátor. Podle badatelů šlo zřejmě o stádního dinosaura, takže nemocné zvíře se mohlo dobrovolně držet stranou ostatních, čímž se stalo pro dravce snadnou kořistí.