Mladí pěvci a hormony stresu: Trocha stresu životu svědčí

19.10.2018 - Zuzana Teličková

Mnohé experimenty už potvrdily, že vysoká hladina stresových hormonů znamená špatnou tělesnou kondici a sníženou šanci na přežití. Výzkum vědců z Oregon State University provedený na mladých pěvcích však dokázal, že některé stresové hormony přinášejí výhody a často dokonce mohou rozhodovat o životě a smrti

<p>Zvýšená hladina stresových hormonů může mladým pěvcům dát vyšší šance na přežití. Na snímku slavík modráček <em>(Luscinia svecica).</em></p>

Zvýšená hladina stresových hormonů může mladým pěvcům dát vyšší šance na přežití. Na snímku slavík modráček (Luscinia svecica).

Jedná se zejména o glukokortikoidy, které jsou součástí přirozené odpovědi organismu na stresovou situaci. Jejich přítomnost má podle vědců pozitivní vliv na pohyb, krmení a obranné chování mladých pěvců a je například důležitější než skvělé místo k hnízdění. „U těchto ptáků je trocha stresu a zvýšená hladina stresových hormonů v přímé souvislosti s větší šancí na přežití,“ říká James Rivers z katedry lesních ekosystémů a dodává: „Stres je mnohem složitější záležitost, než si myslíme.“

TIP: Stres zabiják - Nadprodukce stresového hormonu může leguány zabít

Pokud je dlouhodobý a hladina stresových hormonů zůstává permanentně zvýšená, pak brání ve správném vývoji jedince. Z krátkodobého zvýšení této hladiny potřebného kupříkladu k uprchnutí před predátorem však mohou ptáci těžit.