Mlhovina NGC 7635: Modrá bublina v rozbouřeném kosmickém moři

24.11.2016 - Martin Reichman

Mlhovina Bublina -<p>Mlhovinu mění do tvaru bubliny hvězdný vítr z mladé horké hmotné centrální hvězdy. Ta se kvůli rozpínání bubliny molekulárním mračnem nenachází přímo uprostřed bubliny, ale vlevo od ní.</p>
Mlhovina Bublina -

Toto mezihvězdné zjevení rozfoukané větrem z hmotné hvězdy připomíná planetu, ve skutečnosti jde ale o Bublinovou mlhovinu, známou také jako NGC 7635. Přes svůj křehký vzhled tato bublina, s průměrem 10 světelných let, nabízí důkazy velmi bouřlivých procesů. Nedaleko této mlhoviny se nachází žhavá hvězda typu O, která je několiksetkrát svítivější a asi 45× hmotnější, než Slunce.

Hvězdy třídy O patří k velmi horkým a zároveň k velmi masivním hvězdám. Pro lidské oko mají namodralou barvu, ale většina jejich vyzařovaného spektra je v ultrafialovém spektru. Jedná se o velice vzácnou spektrální třídu hvězd s krátkou, pouze několik milionů let dlouhou životností. Tyto hvězdy mají silné, spojité spektrum s absorpčními čarami ionizovaného helia, Balmerovou sérií a neutrálním heliem.

Spletitá Bublinová mlhovina a s ní spojený komplex mračen se nachází zhruba ve vzdálenosti 11 tisíc světelných let v souhvězdí Kasiopeji. Na snímku Sébastiena Gozého je také k vidění otevřená hvězdokupa M52 (NGC 7654, vlevo nahoře), která se nachází asi 5 tisíc světelných let od Země. Snímek na obloze zabírá asi dva stupně, což ve vzdálenosti Bubliny odpovídá rozměru zhruba 375 světelných let.

• Zdroj fotografií: Sébastien Gozé