Mnozí lidé v sobě mají špetku neandertálce. A je to znát na zdraví

13.02.2016 - Stanislav Mihulka

Geny neandertálců v lidském genomu mají vliv na deprese a další věci

Mnozí z nás mají v genech kus neandertálce. Podle nového výzkumu má genetické dědictví zmizelých neandertálců nenápadný, ale citelný vliv na mnoho věcí v lidském zdraví, počínaje mozkem, sklonem k depresím, až po imunitu nebo infarkty.

Když se naši předci asi před 60 tisíci let vydali z Afriky do Asie a Evropy, tak tam potkali naše blízké příbuzné, neandertálce. Než jsme je stačili vyhubit, tak jsme se s nimi nejspíš křížili a lidé v Evropě a Asii mají od těch dob ve své DNA až 4 procenta z neandertálců.

Badatelé použili rozsáhlou databázi eMERGE, která propojuje lékařské záznamy s genetickými daty. Analyzovali celkem asi 28,5 tisíce dospělých evropského původu a porovnávali jejich genetická data s přečtenou DNA neandertálců. To jim umožnilo objevit případy, kdy je zdravotní problém spojený s výskytem neandertálské DNA.

IFL Science, Science