Mohly komety dopravit základní stavební kameny života na Jupiterův měsíc?

Mohl by v podpovrchovém oceánu na Jupiterově měsíci existovat život? Počítačové modely vědců z Texaské univerzity v Austinu naznačují, že ingredience pro vznik života mohly na Europu dopravit komety

23.12.2022 - Stanislav Mihulka

Odborníci se dnes již víceméně shodnou, že přinejmenším část základních stavebních kamenů pro vznik biologických molekul na dávnou Zemi dopravily meteority a komety. Doktorand Evan Carnahan z Texaské univerzity v Austinu a jeho kolegové tvrdí, že podobný scénář se odehrál na ledovém Jupiterově měsíci Europa. Výsledky svých zjištění vědci zveřejnili na konci listopadu v časopisu Geophysical Research Letters.

Podle Carnahana mohly komety a další podobné objekty dopravit na Europu ingredience pro vznik biomolekul a organismů. Tyto látky se přitom mohly dostat do hlubokého oceánu, který se skrývá pod ledem Jupiterova měsíce. Badatelé jsou přesvědčeni, že by se tam organické látky z komet dostaly i v případě, že by kometa nedokázala proniknout ledovým příkrovem Europy.

Simulace dopadu komet do ledu

Carnahanův tým svá zjištění zakládá na počítačovém modelu, speciálně určeného ke zkoumání následků dopadu komety či jiného objektu na ledový povrch měsíce. Ukázalo se, že pokud by kometa dokázala proniknout dostaečně hluboko, mohla by se voda s organickými látkami dostat až pod led do oceánu.

Počítačové simulace ukazují, při dopadu tělesa do ledu Europy vzniká velké množství horké vody. Tato voda se dostává hlouběji a hlouběji, až přes 40 procent roztáté vody pronikne do oceánu pod ledem. Badatelé to přirovnávají k pomalu se potápějící lodi. „Pokud se při dopadu objektu do ledu vytvoří dost teplé vody, tak prostě klesá níž a níž,popisuje Carnahan. „Je to jako potopení Titaniku, jen v jiném měřítku.

TIP: Ledový povrch měsíce Europa neustále přeorávají meteority a tvrdé záření

Hypotézu Carnahanova týmu potvrzují i snímky povrchy Europy, na kterých jsou viditelné desítky různých kráterů, přičemž u mnoha z nich je patrná přítomnost a pohyb roztáté a opětovně zmrzlé vody. Rosaly Lopes z Laboratoře tryskového pohonu JPL je navíc přesvědčená, že by tento model mohl najít uplatnění i při výzkumu dalších ledových měsíců Sluneční soustavy, včetně například podivuhodného Saturnova Titanu.