Mohou i v kulových hvězdokupách existovat planety?

Kulové hvězdokupy představují velmi kompaktní útvary – sférickou kolekci stálic, jež spolu navzájem blízce sousedí. Existence tamních planet by se proto mohla zdát nemožná

28.01.2023 - Michal Švanda

Míra gravitačního rušení je v popsané situaci nesmírně veliká, tudíž si lze jen těžko představit, že by v okolí členek kulové hvězdokupy mohly existovat planety na stabilních dráhách. Donedávna jsme skutečně žádnou takovou oběžnici neznali – což má ovšem i druhý důvod: Kulové hvězdokupy se v Galaxii nacházejí v okrajových oblastech, a od Země je tudíž dělí značná vzdálenost. Ta nejbližší, M4, leží 5 500 světelných let daleko, tedy stonásobně dál než drtivá většina známých exoplanet. Významně se tím omezuje použitelnost detekčních metod.

Přesto se již jednu planetu v kulové hvězdokupě odhalit podařilo. Shodou okolností právě v M4 obíhá těleso s označením PSR B1620-26 (AB) b okolo dvojčlenného hvězdného systému, tvořeného bílým trpaslíkem a pulzarem, tj. rádiově aktivním pozůstatkem po hmotné dvojhvězdě. Změny rádiových pulzů vyvolané oběhem planety kolem obou složek současně jsou měřitelné a z jejich variace lze odvodit základní parametry exoplanety. Objev tělesa se datuje do roku 1993, takže nejde o žádnou novinku.

TIP: Jaký je rozdíl mezi otevřenou a kulovou hvězdokupou?

Vědci odhadují, že bychom podobných planet mohli v kulových hvězdokupách najít víc. Planetární soustavy tam ovšem budou nejspíš velmi kompaktní, protože jakoukoliv oběžnici na vzdálené dráze dřív či později odtrhne od stálice gravitační rušení.