Mohou se černé díry otáčet libovolnou rychlostí?

10.09.2022 - Michal Švanda

Černé díry se v některých aspektech dotýkají samých hranic fyziky. Jakou nejvyšší rychlostí se mohou otáčet?

<p>Černé díry jsou fascinující extrémní objekty, v nichž přestávají platit fyzikální zákony.<em> (ilustrace: Shutterstock)</em></p>

Černé díry jsou fascinující extrémní objekty, v nichž přestávají platit fyzikální zákony. (ilustrace: Shutterstock)

Ve vesmíru těžko najdeme záhadnější útvary než černé díry. Naše znalosti o nich jsou až překvapivě řídké, a to vše proto, že v současnosti používané fyzikální teorie u nich narážejí na limity svých platností.

O černých dírách tedy víme poměrně málo. Pokud je však obklopuje například akreční disk a obíhají je další hvězdy, můžeme o nich pár údajů odvodit – například jejich hmotnost či rychlost, jakou se otáčejí. Rotace černých děr nijak nepřekvapuje: Jde o pouhý důsledek zachování momentu hybnosti během gravitační kontrakce jádra masivní rotující hvězdy v závěrečných stadiích její existence.

TIP: Tajemství černých děr: 15 podivuhodných a málo uvěřitelných faktů

Nicméně rotace černých děr ovlivňuje tvar časoprostoru v okolí. Podle teoretických úvah se horizont událostí nemůže otáčet vyšší rychlostí, než se šíří světlo. Propracovanější teorie pak naznačují, že je daný limit o něco nižší, zřejmě kolem 85 % rychlosti světla. A zdá se, že některé černé veledíry v jádrech galaxií se mu velmi blíží.