Motor pro experimentální raketoplán Phantom Express prošel zážehovými testy

17.07.2018 - Stanislav Mihulka

Pohon připravovaného raketoplánu zvládl klíčový test - 10 spuštění v průběhu 10 dní

<p>Motor AR-22 během nedávných testů</p>

Motor AR-22 během nedávných testů

Experimentální kosmoplán Phantom Express, na jehož vývoji se podílí americká vojenská agentura DARPA, a také společnost Boeing, potřebuje pořádný motor. Pohánět jej má raketový motor AR-22, který jim vyvíjí společnost Aerojet Rocketdyne.

Konstrukce tohoto motoru vychází z hlavního motoru amerického raketoplánu Space Shuttle. Je navržený tak, aby kosmoplán mohl vzlétat v krátkých intervalech. Až bude Phantom Express hotový, měl by vynášet satelity na oběžnou dráhu tak rychle, jako komerční linky vozí pasažéry dopravními letadly.

Motor raketoplánu prochází testy

DARPA s Boeingem plánují, že Phantom Express dokáže vynést 1500 kilogramů těžký satelit v hodnotě 5 milionů dolarů (přes 111 milionů Kč), desetkrát za 10 dní. Raketoplán bude bezpilotní a autonomní. Do vesmíru bude vzlétat vertikálně ze startovací rampy a na zem se vrátí stejně jako letadla.

TIP: Raketoplán americké armády XS-1 by mohl létat do vesmíru každý den

Aerojet Rocketdyne nedávno motor AR-22 úspěšně otestovali v testu opakovaných zážehů. Motor zvládl 10 spuštění během 240 hodin, čili 10 dní. Pokud vše půjde i nadále podle plánu, dočkáme se prvního startu nového raketoplánu v dohledné době.

Aerospace Rocketdyne