Pohon připravovaného raketoplánu zvládl klíčový test - 10 spuštění v průběhu 10 dní
Experimentální kosmoplán Phantom Express, na jehož vývoji se podílí americká vojenská agentura DARPA, a také společnost Boeing, potřebuje pořádný motor. Pohánět jej má raketový motor AR-22, který jim vyvíjí společnost Aerojet Rocketdyne.
Konstrukce tohoto motoru vychází z hlavního motoru amerického raketoplánu Space Shuttle. Je navržený tak, aby kosmoplán mohl vzlétat v krátkých intervalech. Až bude Phantom Express hotový, měl by vynášet satelity na oběžnou dráhu tak rychle, jako komerční linky vozí pasažéry dopravními letadly.
DARPA s Boeingem plánují, že Phantom Express dokáže vynést 1500 kilogramů těžký satelit v hodnotě 5 milionů dolarů (přes 111 milionů Kč), desetkrát za 10 dní. Raketoplán bude bezpilotní a autonomní. Do vesmíru bude vzlétat vertikálně ze startovací rampy a na zem se vrátí stejně jako letadla.
TIP: Raketoplán americké armády XS-1 by mohl létat do vesmíru každý den
Aerojet Rocketdyne nedávno motor AR-22 úspěšně otestovali v testu opakovaných zážehů. Motor zvládl 10 spuštění během 240 hodin, čili 10 dní. Pokud vše půjde i nadále podle plánu, dočkáme se prvního startu nového raketoplánu v dohledné době.
Aerospace Rocketdyne
VědaPitva mumifikovaného bizona ze Sibiře, odborníky ze Severovýchodní federální univerzity v Jakutsku. (foto: NEFU Press Service, Svetlana Pavlova, CC BY-SA 4.0)
VálkaZ nacisty obsazeného Československa odešel Emil Boček v 16 letech. Zúčastnil se bojů o Francii, poté v Británii vstoupil do RAF, kde působil jako mechanik. Letecký výcvik absolvoval v Kanadě a od roku 1944 se v řadách československé 310. stíhací perutě v britském letectvu na spitfirech účastnil vzdušných bojů. (foto: Profimedia)
ZajímavostiČlánek zpochybňující zavedené představy o tradicích italské gastronomie vzbudil v Itálii velký ohlas. (foto: Unsplash, amirali mirhashemian, CC0)