Vědci rozluštili mravenčí genom: Z jedné třetiny je shodný s lidským

12.02.2017 - Zuzana Teličková

Vědcům se konečně podařilo rozluštit genom mravence, přesněji řečeno dvou druhů mravenců, a přispět tak k pochopení neuvěřitelného sociálního života tohoto hmyzu

Klíč k mravenčí pospolitosti -<p>V mravenčím genomu bylo 33 procent genů shodných s lidskými</p>
Klíč k mravenčí pospolitosti -

V mravenčím genomu bylo 33 procent genů shodných s lidskými

Průkopnickou studii provedl profesor biochemie z Langoneova lékařského střediska Danny Reinberg, který ve své laboratoři zkoumal mravence s latinským názvem Harpegnathos saltator a Camponotus floridanus. Oba tyto druhy jsou vhodné pro chov v laboratorních podmínkách a je proto snazší studovat jejich epigenetiku, tj. způsob, jakým jsou jednotlivé geny spouštěny a zase vypínány v závislosti na změnách okolních podmínek.

Ze třetiny jako lidé

„Mravenci jsou neobyčejně společenští tvorové a jejich schopnost přežít závisí na funkční komunitě podobně jako je tomu u lidí,“ říká dr. Reinberg. „Ať jsou to dělníci, vojáci či královny, mravenci představují skvělý model pro studium epigenetiky a způsobu, jakým ovlivňuje jejich chování a stárnutí.“

TIP: Mozek dělá královnu aneb Víc poddaných potřebuje větší rozum

Reinbergova analýza prokázala, že oba zkoumané druhy mají přibližně 20 procent genů specifických pouze pro svůj druh a 33 procent genů shodných s lidskými. U druhu Camponotus floridanus bylo přitom objeveno 17 064 genů, u druhu Harpegnathos saltator 18 564 genů. Lidský genom má asi 23 000 genů.

Mravenci se po včelách stali druhým společenským hmyzem, u něhož byl genom plně rozluštěn. Cílem vědců nyní je zjistit, jaké funkce mají jednotlivé geny a jak jejich činnost ovlivňuje proces stárnutí a způsob sociálního chování.

Příroda 10/2010