Mrazivé odhady: V roce 2018 emise fosilních paliv zabily přes 8 milionů lidí

Pevné prachové částice z fosilních paliv v ovzduší mají na svědomí miliony lidských životů

12.02.2021 - Stanislav Mihulka

Znečištěné ovzduší dramaticky škodí zdraví. Podle nového výzkumu bylo až 18 procent úmrtí na celém světě v roce 2018 vyvoláno působením pevných prachových částic, které pocházejí z emisí fosilních paliv. To představuje více než 8 milionů mrtvých kvůli tomuto typu znečištění jenom v roce 2018.

Uvedená studie britských a amerických odborníků téměř zdvojnásobuje odhady počtů mrtvých, které souvisejí se znečištěným vzduchem. Podle nejnovějšího vydání „Global Burden of Disease Study“, což je nejrozsáhlejší a nejpodrobnější zpráva a příčinách úmrtí ve světě, je v tuto chvíli chronická obstrukční plicní nemoc (CHOPN), která těsně souvisí s kouřením a znečištěním vzduchu, šestou nejčastější příčinou úmrtí na planetě.

TIP: Šokující výzkum: Silnice možná znečišťují ovzduší více než auta

Vědci své odhady založili na satelitních snímcích. Díky nim odhadli koncentrace pevných prachových částic typu PM2,5 (částice menší než 2,5 mikrometru), které pak zahrnuli do svých modelů a výpočtů. Podle docenta fyzické geografie Eloise Maraise studie potvrzuje dosavadní představy o naší zhoubné závislosti na fosilních palivech. Nejenom že jejich spalování zhoršuje problém s globálním oteplováním, mají také devastující vliv na lidské zdraví.