Může být galaxie i hranatá?

16.07.2022 - Michal Švanda

Až na výjimky vykazují všechny typy galaxií určitou formu rotační symetrie. Mohou ale být galaxie i hranaté?

<p>Snímek galaxie <strong>LEDA 074886</strong> v nepravých barvách, pořízený teleskopem Subaru. <em>(foto: Wikimedia Commons, AWMGraham, CC BY 3.0)</em></p>

Snímek galaxie LEDA 074886 v nepravých barvách, pořízený teleskopem Subaru. (foto: Wikimedia Commons, AWMGraham, CC BY 3.0)

Známá Hubbleova ladička nabízí klasifikaci hvězdných ostrovů podle jejich tvarů, od kulovitých po spirálové. Až na nepravidelné galaxie, které představují typicky důsledek slapového působení, vykazují všechny typy určitou formu rotační symetrie. Proto se může zdát dotaz na výskyt „hranaté“ galaxie nesmyslný. Jenže…

TIP: Jaký tvar galaxie je nejběžnější?

Hvězdný ostrov LEDA 074886, objevený v roce 2012 jedním z japonských dalekohledů Subaru, Hubbleovu rotační symetrii postrádá a vypadá jako zaoblený obdélník. Astronomové předpokládají, že za jeho hranatost může spíš pohledový úhel a ve skutečnosti objekt zřejmě připomíná nafouknutý disk či krátký válec. Podle odborníků by mohlo jít o výsledek poměrně specifické srážky dvou spirálových galaxií. Zatímco původní hvězdy se roztrousily na oběžné dráhy s velkou poloosou, plyn zkondenzoval ve středové rovině, kde vytvořil nové stálice a tlustý disk.