Může i galaxii obklopovat prstenec?

25.09.2021 - Michal Švanda

Není to sice běžné, ale prstence u galaxií skutečně existují. Tato třída hvězdných ostrovů dokonce tvoří zvláštní skupinu, pojmenovanou – jak jinak – prstencové galaxie

<p><strong>Kolo od vozu</strong> tvoří součást skupiny galaxií vzdálené asi 400 milionů světelných let. Obvod Kola představuje ohromná prstencovitá struktura o průměru 100 tisíc světelných roků, složená z hvězdotvorných oblastí plných extrémně jasných a hmotných stálic.</p>

Obecně se předpokládá, že za formování zmíněných hvězdných ostrovů mohou jejich vzájemné srážky. Těsné průlety z nich vytahují celé proudy stálic a plynu, mění vzájemnou rovnováhu, a mohou tak indukovat novou tvorbu hvězd i v partiích, kde k ní předtím již vůbec nedocházelo.

Pokud projde malý „projektil“ přímo středovou částí terčové galaxie, rozšíří se od místa průletu rázová vlna a vyvolá středově symetricky probíhající utváření stálic. Ze správného pohledu pak mohou nová místa jejich vzniku formovat rozsáhlé prstence kolem zdánlivě méně aktivního galaktického jádra

TIP: Extrémní vzácnost: Astronomové objevili galaxii se dvěma prstenci

Z popsané skupiny hvězdných ostrovů stojí za zmínku dva krásné příklady: tzv. Hoagův objekt promítající se do souhvězdí Hada a galaxie Kolo od vozu (známá také jako Zwickyho elipsa) v souhvězdí Sochaře. Druhá jmenovaná dobře ukazuje i pozůstatky původních spirálních ramen terčové galaxie před srážkou, jež se zachovaly jako „loukotě“ propojující jádro s prstencem.