Myanmarský jantar uchoval divukrásné barvy hmyzu starého 99 milionů let

Nově objevené fosilie hmyzu období křídy z myanmarského jantaru jsou zachovalé tak dobře, že hýří kovově lesklými barvami

02.07.2020 - Stanislav Mihulka

Dnešní příroda je plná barev. V minulosti to určitě nebylo jiné, ale tehdejší barvy se jen výjimečně uchovají ve fosilním záznamu tak, abychom mohli přesně rekonstruovat původní zbarvení daných organismů. Většina ilustrací vymřelých druhů je proto založená na představivosti a inspiraci umělce.

Jednou z výjimek jsou fosilie z jantaru. V některých případech se zachovají natolik dobře, že je možné přímo sledovat jejich původní zbarvení. Čínští paleontologové nedávno shromáždili soubor 35 kousků jantaru z dolu na severu Myanmaru, které obsahují výjimečně kvalitně zachovalé fosilie různých typů druhohorního hmyzu. Fosilie pocházejí z období křídy a jsou staré asi 99 milionů let.

TIP: Překvapení ukryté v jantaru: Hmyzí mimozemšťan z druhohor

Na těchto fosiliích je krásně vidět takzvané strukturní zbarvení, které je vytvářené fyzikálními jevy na mikrostrukturách v kutikule, čili povrchové vrstvě na těle hmyzu. Hmyz, který žil společně s velkými dinosaury a dalšími typy dávno vyhynulých tvorů, hýřil kovově lesklými barvami, od zelenavé až po modronachovou. Barva je přitom zajímavým vodítkem k ekologii, chování a vůbec životě takového hmyzu.