Mýtus 10 tisíc kroků: Kolik bychom měli denně ujít kroků, abychom zlepšili své zdraví?

08.03.2022 - Stanislav Mihulka

Vědci z Massachusettské univerzity si posvítili na tradované moudro, spojující zdravý životní styl a denní dávku 10 tisíc kroků. Kolik bychom měli denně ujít kroků, abychom zlepšili své zdraví?


Reklama

V souvislosti se zdravým životním stylem a dlouhověkostí se hojně objevuje tvrzení, že k zdravému životnímu stylu patří denní dávka nejméně 10 tisíc kroků. Pro ty z nás, kdo žijeme spíše vsedě, jde o svého druhu varování a výzvu, abychom nebrali potřebu pohybu na lehkou váhu. Nová rozsáhlá studie mezinárodního týmu odborníků ale potvrzuje dřívější námitky k uvedenému lidovému moudru. Téměř jistě jde o nesmysl.

Přesněji řečeno, není nesmysl, že bychom se měli hýbat. To rozhodně platí. Denní dávka 10 tisíc kroků, což představuje pro dospělého člověka zhruba 7 kilometrů, je ale podle všeho přehnaná. Tvrdí to alespoň Amanda Paluchová z Massachusettské univerzity v Amherstu, která společně se svými kolegy analyzovala 15 dřívějších studií na podobné téma.

Kolik kroků denně?

Badatelé analyzovali data o desítkách tisíc lidí ze čtyř kontinentů a dospěli k závěru, který je pro lidi, jimž není lhostejné jejich zdraví, podstatně mírnější. Optimální počet kroků, které by měl člověk denně ujít, stojí-li o dlouhý a zdravý život, je podle nich asi šest tisíc (čili něco přes 4 kilometry), přičemž záleží na věku člověka. Další kroky navíc, jak se zdá, už vyhlídky na delší život nijak významně nepřinášejí.

Evoluce nás „postavila“, abychom zvládali chůzi na dlouhé vzdálenosti. Jsme nastaveni tak, že chůze prospívá metabolismu, kardiovaskulární soustavě, kostem, svalům a v neposlední řadě i duševnímu zdraví a pohodě. Tradovaný mýtus o 10 000 krocích je dílem marketingové kampaně během olympiády v Tokiu v roce 1964.

TIP: Kolik času se musíme aktivně hýbat, abychom vyvážili jeden den sezení?

Společnost Yamasa Clock and Instrument Company tehdy prodávala krokoměr, který nesl označení „Manpo-kei“, což znamená „10 tisíc kroků“. Proč zrovna tolik? Šlo o pěkně kulaté číslo. Žádnou oporu ve výzkumu to tehdy nemělo. Paluchová má ale pro tohle číslo pochopení: „Jde o srozumitelný komunikační nástroj v oblasti zdraví.“ I když šlo o údaj „vycucaný z prstu“, ve skutečnosti udělal mnoho dobrého – ukázal, že i nenáročný a přirozený pohyb má pozitivní vliv na naše zdraví.

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

V křesťanské společnosti se konzumace masa rozšířila ve 4. století. Značná část raných křesťanů pravděpodobně byla vegetariány.

Zajímavosti

Trénink s hologramem

Věda

Milovníci rozpálených skal

Kozorožec núbijský (Capra nubiana) je jediným druhem kozorožce, jenž je adaptován pro život v horkých a suchých oblastech. Žije v horských regionech severovýchodní Afriky a na Středním východě v nadmořských výškách do 3 000 metrů, kde si vybírá ty nejodlehlejší, nejvyšší a nejstrmější skalní stěny. V rámci tohoto druhu je velmi výrazný pohlavní dimorfismus – samci váží kolem 60 kilogramů a dorůstají délky kolem 125 cm, zatímco samice jsou maximálně kolem 30 kg těžké a ne delší než 105 cm. Vroubené rohy samců mohou být až 120 cm dlouhé a docházejí uplatnění při bojích o dominanci. Jejich srážky ale jen zřídka končí zraněním. (foto: Shutterstock)

Příroda

Slunce pohledem americké obervatoře Solar Dynamics Observatory z února 2015. (foto: NASA/SDO, CC0)

Vesmír

Představa létající lodě Sky Cruise (foto: Profimedia, Hashem Al-Ghaili)

Revue

Replika stroje Fokker Eindecker, kterého se dohodoví piloti až do jara 1916 velmi obávali. (foto: Shutterstock)

Válka

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907