Kolik času se musíme aktivně hýbat, abychom vyvážili jeden den sezení?

28.11.2020 - Stanislav Mihulka

Že sedavý způsob života nám na zdraví zrovna nepřidává, asi tušíme všichni. Kolik času bychom ale měli věnovat sportování, abychom vykompenzovali jeden den za pracovním stolem?

<p>Dnešní život se odehrává v sedě</p>

Dnešní život se odehrává v sedě


Reklama

Na otázku, kolik času je třeba věnovat sportu či jiné fyzické aktivitě, abychom vykompenzovali jeden pracovní den za pracovním stolem, se pokusili odpovědět vědci. Na pomoc si vzali celkem devět studií, které mapovaly chování celkem 44 370 lidí se sedavým způsobem života. Jejich odpověď zní: 30-40 minut středně intenzivní až usilovné fyzické aktivity denně. U takové porce již podle vědců není rozdílu mezi zdravím lidí se sedavým zaměstnáním a těmi, kteří se v práci více hýbou.

Studie, kterou zpracoval Ulf Ekelund z Norského institutu veřejného zdraví, je metaanalýzou. U tohoto druhu studií je obvykle problém, že se snaží vyvozovat závěry z jinak nesouvisejících samostatných výzkumů. Metastudie norských vědců má ale v tomto směru jednu podstatnou výhodu – data k ní byla získána z nejrůznějších nositelných zařízení – sportovních náramků a chytrých hodinek, což do značné míry zvyšuje její vypovídací hodnotu

TIP: Pouhé dvě minuty intenzivního výkonu mohou nahradit půlhodinu cvičení

Zdraví prospěšný je podle vědců jakýkoliv pohyb. Ze sportovních statistik víme, že člověk v průměru spálí zhruba jednu kalorii na kilogram tělesné hmotnosti i když nic nedělá. Osmdesátikilový člověk tak během sedmi hodin spánku spálí přibližně 560 kalorií. Aby bylo cvičení efektivní, je ale třeba spálit třikrát až šestkrát více kalorií.

Ne každá aktivita ovšem znamená stejnou zátěž. Pro orientační přepočet se proto používá klasifikace pomocí metabolického ekvivalentu (MET). Ten vyjadřuje aerobní kapacitu organismu vzhledem k jeho energetickému stavu. Podle současných doporučení WHO by měl každý dospělý jedinec zvládnout alespoň 600 – 1 200 MET minut za týden. Znamená to, že například 30minutová procházka svižnou chůzí (MET 6) vygeneruje 150 MET. Abychom dosáhli na doporučení WHO je třeba podobnou procházku absolvovat 6× týdně. Stejné zátěže lze dosáhnout 15minutovým skákáním přes švihadlo (MET 11) nebo třeba 20minutovou vyjížďkou na kole (MET 7,5).

Fyzická zátěž (MET, metabolický ekvivalent)
Lehká <3 METStřední 3-6 METVysoká >6 MET
pomalá chůzesvižná chůze (6,5 km/h)turistika
práce u počítačedomácí práce (mytí oken, vysávání)běh (10 km/h)
lehká práce (vaření, mytí nádobí)sekání trávníkurychlá jída na kole (22-26 km/h)
rybařeníjízda na kole (15-20 km/h)basketbal, fotbal
hra na hudební nástrojrekreační tenis (čtyřhra)tenis (dvouhra)

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Zlatá mísa z Ebreichsdorfu.

Věda
Zajímavosti

Krabí mlhovina (vpravo) představuje zřejmě nejslavnější pozůstatek supernovy (SN 1054). Její explozi zaznamenali čínští hvězdáři v roce 1054. Vlevo dole pozůstatek Tychonovy supernovy (SN 1572), jež byla jako jedna z mála viditelná pouhýma očima. Vlevo nahoře Cassiopea A, nejjasnější zbytek po supernově (v radiovém oboru). Světlo z výbuchu k nám dorazilo zřejmě před 350 lety.

Vesmír

Před zpozorováním odstřelovačem chrání prostor pohybu i prostá maskovací síť. Na snímku americký voják v Koreji, 1952.

Válka

Marii Terezii na dobru poddaných nezáleželo tak, jak se traduje. Důležitější byl stabilní stát.

Historie

Krom případu Kathleen Grundyové vyšetřovala policie také úmrtí 27 dalších pacientů Harolda Shipmana, z nichž někteří také „změnili“ závěť v lékařův prospěch.

Zajímavosti

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907