Na Marsu se objevil nový kráter. A vypadá skvěle!

20.06.2019 - Stanislav Mihulka

Mezi zářím 2016 a únorem 2019 dopadl meteorit v oblasti Valles Marineris

<p>Zbrusu nový kráter na Marsu</p>

Zbrusu nový kráter na Marsu

Sluneční soustava možná vypadá pustě a prázdně, ve skutečnosti si ale žije vlastním životem. Mezi planetami poletují asteroidy různých velikostí a občas se některý z nich strefí. Nedávno k tomu došlo i na Marsu. Na snímcích sondy Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) se objevil nový a opravdu estetický kráter o průměru 15 až 16 metrů.

Sonda MRO sice pracuje prakticky neustále, ale nesnímkuje celý Mars najednou, nýbrž po malých částech. Proto není úplně jasné, kdy nový kráter vzniknul. Vědci odhadují, že meteorit, který vytvořil tento kráter, na povrch rudé planety dopadl někdy mezi zářím 2016 a únorem 2019.

Kráter ve Valles Marineris

Členka týmu kamery HiRISE (High Resolution Imaging Science Experiment), která se podílela na objevu kráteru, Veronica Bray z americké University of Arizona, odhaduje, že dotyčný meteorit měl průměr asi tak 1,5 metru. Podle ní šlo zřejmě o poměrně pevný meteorit, na rozdíl od většiny nebeských poslů, které padají na povrch Marsu.

TIP: Dopady meteoritů na dávném Marsu vyvolaly zběsilá tornáda

Meteorit vyhloubil nejnovější kráter Marsu v oblasti Valles Marineris, poměrně blízko rovníku, tedy v relativně teplých končinách jinak dost studené planety. Přesto prý není vyloučeno, že v místě dopadu byl pod prachem led. Vespod jsou nejspíš vyvřelé horniny čedičového typu.

• Zdroj fotografií: NASA/JPL/University of Arizona