Na Saturnově měsíci by mohl existovat život: Dokonce i bez vody

25.07.2016 - Martin Reichman

Podle výzkumníků z Cornellovy univerzity by na Saturnově měsíci Titanu mohl existovat život

Titan, největší měsíc Saturnu a druhý největší měsíc Sluneční soustavy, má hustou atmosféru. Díky tomu se v mnohém podobá naší planetě. Jedná se o pevný povrch pokrytý ledem, po kterém tečou proudy kapalného metanu, jež končí v tmavé oblasti představující moře. Jde také vedle Země o jediný objekt v naší Sluneční soustavě, kde dochází působením tekoucích kapalin k erozi povrchu.

Život bez vody?

Zde ovšem podobnost s naší planetou končí. Teplota na povrchu Titanu je mnohem nižší než na Zemi, podle dosavadních zjištění okolo −180 °C. Má také nedýchatelnou atmosféru složenou převážně z dusíku, kynovodíku a metanu a gravitace na jeho povrchu je o něco nižší než na našem Měsíci.

Nová studie vědců z Cornellovy univerzity přesto naznačuje, že by v tomto drsném světě mohl existovat život. Podle vědců zde mohou probíhat prebiotické reakce – chemické procesy, které kdysi umožnily vznik života na Zemi. Své závěry vědci vyvozují ze simulace, která ukázala, že v teplotách panujících na Titanu může docházet k reakcím kyanovodíku a následnému vzniku molekulárních struktur teoreticky podporujících mikrobiální život.

Titan, jak jej v roce 2005 zachytila sonda Huygens