Na sklonku poslední doby ledové zaplavili Evropu záhadní vetřelci

10.02.2016 - Stanislav Mihulka

Z DNA dávných obyvatel Evropy vyplývá, že před 14,5 přišli úplně jiní lovci-sběrači a nahradili ty původní

Poslední dobou se objevují genetické studie, které osvětlují historii osídlení Evropy. Už nějaký čas víme, že se jako první lidé našeho druhu do Evropy před 40 tisíci lety dostali dávní lovci-sběrači. Před 8 tisíci lety je převálcovali farmáři z Blízkého východu a před 4 a půl tisíci lety přišli pastevci z euroasijských stepí.

Podle nového výzkumu, na kterém se podílel početný mezinárodní tým vědců, to ale bylo ještě napínavější. Badatelé vytáhli DNA z 55 starodávných Evropanů, přičemž nejstarší z nich žil před 35 tisíci let a nejmladší před 7 tisíci let.

Překvapivě se ukázalo, že když zocelení lovci-sběrači v Evropě téměř přežili  nečas doby ledové, tak je před 14 a půl tisíci let nahradili jiní lovci-sběrači. Zřejmě přišli z teplejších krajin na jihu. Jak se zdá, Evropa má doopravdy pohnutou historii.

NewScientist, Current Biology