Na vzdálené rozpálené exoplanetě zřejmě sněží opalovací krém

27.10.2017 - Martin Reichman

Pozorování Hubbleova vesmírného teleskopu potvrdilo dřívější předpoklady vědců – na superžhavé exoplanetě skutečně sněží. Místo vloček ale z nebe padá látka, kterou známe z opalovacích krémů

Exoplaneta Kepler-13 A b ve vázané rotaci s mateřskou hvězdou Kepler-13A. V pozadí pak další hvězdní souputníci systému - Kepler-13B a Kepler-13C.

Hvězdný systém Kepler-13 dělí od Země zhruba 1 730 světelných let. Jedná se o trojhvězdný systém s jedinou potvrzenou planetou, která ale svou bizarností vydá za celou soustavu. Exoplaneta s označením Kepler-13 A b je jednou z nejžhavějších planet, jaké známe. Teplota na jejím povrchu dosahuje téměř k 5 tisícům stupňů Celsia. Vzhledem k tomu, že planeta má vázanou rotaci, jde o teplotu na přivrácené straně. Na odvrácené noční straně panují podmínky zcela jiné.

Titanové vločky

Podle vědců zde dochází k něčemu, co lze přirovnat ke sněžení – namísto sněhových vloček zde ale z nebe padají kondenzované částečky oxidu titaničitého – chemické sloučeniny, která se běžně používá jako pigment do nátěrových hmot, barvivo v potravinářství a jako účinná složka některých opalovacích krémů. Ta se do atmosféry dostává v podobě odvátého plynu z rozpálené strany planety.

TIP: Exoplaneta WASP-19b: Pekelný svět s titanovou oblohou

Objev je pro vědce do značné míry překvapivý – původním cílem pozorování totiž nebylo pátrání po oxidu titaničitém, nýbrž po příčinách nezvykle nízkých teplot ve vyšších vrstvách atmosféry planety. Pozorování ale do značné míry potvrdilo dřívější teorie, které předpovídaly, že k podobnému druhu srážek může na horkých planetách se silnou gravitací docházet.

Exoplaneta Kepler-13Ab tohle bezezbytku splňuje – je téměř 10× hmotnější než Jupiter a má zhruba 6× silnější gravitaci než největší planeta naší Soustavy.

NASA, Open Exoplanet Catalogue