Na Zemi každoročně dopadne více než 5 tisíc tun prachu z vesmíru

12.04.2021 - Stanislav Mihulka

Průzkum v Antarktidě prozradil, jak je naše planeta zásobovaná materiálem z kosmického prostoru

Sluneční soustava je plná prachu. Většina pochází z komet, planet a planetek a některá zrna jsou i staršího původu. Kosmický prach se pochopitelně nevyhýbá ani naší planetě – většina sice shoří v atmosféře, malá část se ale dostane až na její povrch. Francouzští vědci se proto pokusili odpovědět na otázkou, kolik takového prachu je...

Vědecký tým z Národního výzkumného centra CNRS a Université Paris-Saclay analyzoval kosmické smetí na Zemi za posledních 20 let. Jejich výzkum ukázal, že na naši planetu ročně dopadne v průměru asi 5,2 tisíc tun mikrometeoritů a asi 10 tun větších meteoritů.

Mikrometeority v Antarktidě

Badatelé v rámci tohoto výzkumu využili francouzsko-italskou antarktickou základnu Concordia, která se nachází v oblasti Dome C, v srdci Antarktidy. V této oblasti jen málo sněží a je tu velmi málo pozemského prachu. Proto se v těchto místech dobře analyzují mikrometeority, které přiletí z vesmíru.

Autoři studie odhadují, že většina mikrometeoritů, které dopadnou na Zemi (asi 80 procent z celkového množství), pochází z komet, především z Jupiterovy rodiny komet. Zbývající mikrometeority pocházejí převážně z planetek.

TIP: Pozdrav minulosti: V bílých útesech Doveru spočívají fosilizované mikrometeority

Rovněž se ukázalo, že se na Zemi vyskytuje podstatně méně mikrometeoritů menších než 100 mikronů – než kolik jich předvídají dosavadní modely. Vysvětlení tohoto nesouladu může být hned několik: buď tyto mikrometeority vědci nedokázali správně sesbírat nebo hoří v atmosféře ve větším množství než jsme si mysleli. Další možností je, že naše modely o výskytu prachu ve Sluneční soustavě jsou jednoduše chybné.