Nad severním pólem Země byl poprvé detekován vesmírný hurikán plazmatu

Meteorologické satelity vystopovaly obrovský a pro lidské oko neviditelný hurikán plazmatu

10.03.2021 - Stanislav Mihulka

Nad pozemskými oceány i nad pevninou řádí hurikány a další tropické cyklóny, veliké rotující bouřkové systémy v podobě obrovského víru. Astronomové nedávno poprvé pozorovali jev velmi podobný hurikánu v horních vrstvách atmosféry Země. Šlo o obrovský hurikán plazmatu, tedy ionizovaného plynu, o šířce asi 1 000 kilometrů.

Vesmírný hurikán řádil 20. srpna 2014, téměř 8 hodin. Otáčel se nad severním pólem Země. Tvořilo jej klubko siločar magnetického pole a proudy slunečního větru, takže hurikán nebyl viditelný lidským zrakem. Všimly si ho ale satelity, které v té době monitorovaly oblast severního pólu.

Liják elektronů

Hurikán plazmatu byl pozoruhodně podobný klasickému hurikánu, včetně „oka“, klidné oblasti ve středu otáčející se bouře. Tento hurikán ovšem nebičoval své okolí dešťovou vodou, nýbrž elektrony, které z něho proudily do horních vrstev atmosféry. Přestože to byl první takový hurikán, jakého jsme si všimli, podle badatelů jsou takové jevy zřejmě relativně běžné.

TIP: NASA připravuje misi CYGNSS, která zlepší předpovídání hurikánů

Podle Mika Lockwooda z britské Univerzity v Readingu jde o důležité potvrzení, až doposud totiž nebylo jasné, zda takové vesmírné hurikány plazmatu vůbec existují. Stejně jako v případě klasických hurikánů, i vesmírný hurikán potřebuje obrovské množství energie. Podle všeho si ji bere z energie slunečního větru a jeho elektricky nabitých částic.

Qing-He Zhang, Shandong University