NASA připravuje misi CYGNSS, která zlepší předpovídání hurikánů

11.11.2016 - Stanislav Mihulka

NASA zaměřuje svou pozornost na hurikány. Mikrosatelity projektu CYGNSS dohlédnou až do jejich temného nitra

CYGNSS -<p>Satelity mise CYGNSS se chystají na hurikány</p>
CYGNSS -

Satelity mise CYGNSS se chystají na hurikány

NASA tentokrát zacílila na hurikány. Výzkumné středisko NASA Langley Research Center v Hamptonu, stát Virginie připravuje soubor osmi malých satelitů, jejichž úkolem je vylepšit předpovídání počasí, hlavně pokud jde o nebezpečné hurikány a podobné bouře.

Dosavadní vesmírné mise nedokázaly přesně změřit větry, které burácí u hladiny oceánu v nitru hurikánu. Je to velice obtížné, protože takovému měření brání oblasti s intenzivními srážkami uvnitř hurikánu.

Projekt CYGNSS (Cyclone Global Navigation Satellite System) by to teď měl výrazně změnit. Tvoří jej osm relativně levných mikrosatelitů, které budou umístěny na nízké oběžné dráze Země. Pokud vše půjde podle plánu, tak je tam vynese jediná nosná raketa.

Satelity CYGNSS budou měřit rychlosti větru uvnitř hurikánů a silné deště by pro ně neměly být překážkou. K měření použijí technologii, která důmyslně využívá signály stávajících GPS satelitů.

TIP: Hurikány, bouře a tajfuny: Takhle vypadají největší pozemské superbouře z vesmíru

Start satelitů mise CYGNSS je plánován na letošní 12. prosinec. Z floridské Cape Canaveral Air Force Station by je měla na oběžnou dráhu vynést nosná raketa Pegasus XL společnosti Orbital ATK.

NASA Langley Research Center