Nadějná pozorování: Z podpovrchového oceánu na Europě vystupuje oxid uhličitý

Vědci na Jupiterově měsíci Europa objevili oxid uhličitý. Jde o další z náznaků možné existence života na tomto ledovém měsíci.

26.09.2023 - Stanislav Mihulka

Vědci již dříve objevili na povrchu Jupiterova měsíce Europy velké množství pevného, tedy zmrzlého oxidu uhličitého. Doposud ale nebylo jasné, jak se tam dostal. Geronimo Villanueva z Goddardova kosmického středisko NASA a jeho spolupracovníci díky záběrům Webbova dalekohledu zjistili, že oxid uhličitý na Europě velmi pravděpodobně vystupuje z podpovrchového oceánu a nepochází tak například z přilétajících meteoritů. Výsledky výzkumu zveřejnil minulý týden prestižní časopis Science.

Oxid uhličitý na ledu

Oxid uhličitý není na povrchy Europy příliš stabilní. Podle vědců to znamená, že tam nemůže vydržet příliš dlouho. Množství oxidu uhličitého, jaké na Europě pozorujeme, se tak muselo objevit relativně nedávno. Badatelé nalezli největší množství této látky v oblasti Tara Regio, kde je povrch ledové krusty výrazně deformovaný. Zřejmě právě zde může oxid uhličitý snadněji pronikat mohutným ledovým příkrovem z oceánu na měsíční povrch.

Pozemský život, tedy život založený na uhlíku, miluje chemickou rozmanitost. Čím více je dostupných chemikálií, tím lépe,vysvětluje planetární astronom Geronimo Villanueva. „Porozumění chemii oceánu na Europě nás přiblíží k odhalení možné přítomnosti nebo naopak absenci mimozemského života na tomto Jupiterově měsíci.

„Nyní jsme získali pozorování, která potvrzují, že oxid uhličitý se na povrch Europy dostává z podpovrchového oceánu,“ potvrzuje vedoucí výzkumu druhé studie Samantha Trumboová z americké Cornellovy univerzity. „To není triviální záležitost, zvlášť když si uvědomíme, že uhlík je naprosto zásadním zdrojem pro organismy našeho typu.“

TIP: Nové důkazy: Na Jupiterově měsíci tryská voda z podzemního oceánu

Více poznatků o tomto pozoruhodném světě by mohlo přinést budoucí pozorování a průzkum. Aktuálně plánuje NASA k Europě vyslat sondu Europa Clipper, která má provést desítky blízkých průletů kolem tohoto měsíce. Sonda má ve vysokém rozlišení snímkovat ledový povrch měsíce a zkoumat strukturu a složení jeho příkrovu. Hlavním cílem automatu je studium možné obyvatelnosti hlubokého oceánu pod ledovou kůrou měsíce a také pomoc při výběru vhodných míst pro přistání budoucí sondy NASA Europa Lander. Start sondy je zatím plánován na říjen 2024.