Náklady rostou: Vývoj Mars Roveru 2020 by mohl vysát finance na jiné mise

Projekt Mars Rover 2020 je vlajkovou lodí NASA. Nákladná mise ale ohrožuje mise, na které není upřena taková pozornost

25.10.2019 - Stanislav Mihulka

NASA intenzivně připravuje na start novou robotickou misi na rudou planetu. Náklady na vývoj a konstrukci robotické laboratoře Mars Rover 2020 ale stále rostou. Vědecká komunita odborníků na průzkum Marsu se obává, že zvyšující se výdaje na misi Mars Roveru 2020 „vysají“ finanční prostředky pro další průzkumné mise.

Mars Rover 2020 je momentálně vlajkovou lodí NASA. A zároveň je jednou z nejnákladnějších misí, na nichž teď v NASA pracují. Podle nejnovější verze rozpočtu jsou celkové náklady na Mars Rover 2020 asi 2,46 miliardy dolarů, čili téměř 57 miliard Kč. Rover by měl vyrazit k Marsu nejdříve v červenci 2020.

Financování misí k Marsu

Odborníci sice obecně podporují cestu Mars Roveru 2020 k rudé planetě, mají ale obavy o osud dalších plánovaných misí. Například není tajemstvím, že by NASA brzy měla poslat k Marsu nový orbiter, aby zajistil komunikaci mezi povrchem Marsu a Zemí. Současný orbiter už totiž stárne a blíží se ke konci své životnosti.

TIP: Kolik stojí velké mise? New Horizons stojí jako jeden den armády v Iráku

Představitelé NASA prohlašují, že podobný růst nákladů není u takto komplikovaných misí ničím výjimečným. Zároveň prý ale pečlivě sledují dopady financování Mars Roveru 2020 na provoz NASA. NASA očekává od Mars Roveru 2020 vzrušující výsledky, zároveň ale také již pomýšlí na první misi, která by měla dovézt vzorky z Marsu na Zemi.

NASA/JPL-Caltech