NASA kvůli koronaviru znovu odkládá start teleskopu Jamese Webba

Vypuštění teleskopu Jamese Webba americké vesmírné agentury NASA, plánované na březen 2021, bude kvůli koronaviru nutné odložit.

20.06.2020 - Martin Reichman

Vypuštění teleskopu Jamese Webba v březnu 2021 nebude možné, protože pandemie COVID-19 si vynutila padesátiprocentní snížení stavu personálu zapojeného do sestavování a testování vesmírného dalekohledu

Dalekohled Jamese Webba má v budoucnu nahradit již dosluhující Hubbleův teleskop, patřící rovněž NASA. Bude využit především ke zkoumání vývoje prvních galaxií a hvězd po takzvaném velkém třesku, jenž byl podle vědecké teorie počátkem vzniku vesmíru. K důležitým cílům bude patřit i pátrání po známkách možného života mimo Sluneční soustavu.

Termín vypuštění teleskopu se v minulosti už několikrát posouval. Národní úřad pro letectví a vesmír původně doufal, že jej na oběžnou dráhu dostane už v roce 2007. Naposledy se měl dalekohled do vesmíru vydat letos v květnu, ale NASA rozhodla, že se tak v zájmu pečlivé přípravy stane v březnu 2021. Celosvětová pandemie COVID-19 si teď vynutila další odklad, neboť sestavování a testování se od března výrazně zpomalilo. Nový termín startu dalekohledu zatím není známý, podle Thomase Zurbuchena z NASA by se tak ale mohlo stát ještě během příštího roku.

Podle dalšího z administrátorů NASA Steva Jurczyka, musel hlavní dodavatel JWST Northrop Grumman přejít v důsledku omezení v souvislosti s pandemií koronaviru z dvousměnného řežimu na jednosměnný a o jeden den byl také zkrácen pracovní týden.

TIP: Připraveni ke startu! Vesmírný dalekohled Jamese Webba je kompletní

Finální testování nového teleskopu nicméně stále pokračují. V květnu inženýři Northrop Grumman úspěšně otestovali důležitou část konstrukce dalekohledu JWST, označovanou jako Deployable Tower Assembly. Hlavním úkolem tohoto dílu konstrukce je vytvoření dostatečně velké mezery mezi horní částí observatoře, kterou tvoří pozlacená zrcadla s vědeckými přístroji a spodní sekcí, ve které se nachází o poznání teplejší elektronika a pohonný systém. Vytvořením mezery mezi těmito částmi bude moci aktivní i pasivní chladicí systém teleskopu mnohem snáze ochladit zrcadla i senzory na mimořádně nízké teploty, které jsou vyžadovány pro optimální vědecký výzkum.