NASA připravuje misi, která má odhalovat nebezpečné vesmírné objekty

Podle výpočtů NASA nám v příštích 100 letech střet s větším vesmírným objektem nehrozí. Špatnou zprávou je, že víme jen o méně než polovině potenciálně nebezpečných objektech. Změnit to má nový dalekohled

27.10.2022 - Martin Reichman

Nedávná mise sondy DART ukázala, že je lidstvo schopné změnit trajektorii vesmírného objektu – 600 kilogramů těžká sonda řízeným nárazem dokázala vychýlit zhruba 160 metrů velkou planetku Dimorphos. Jde o mimořádně dobrou zprávu – pokud by se na Zemi řítil podobný vesmírný objekt, máme možnosti, jak se s hrozícím nebezpečím vypořádat. Celá věc má ale háček – pro úspěch takové akce je zcela nezbytné, abychom o hrozícím nebezpečí věděli včas. Ne týdny nebo měsíce, ale nejlépe roky předem.

Podle odborníků z NASA je riziko střetu objektu většího než 140 metrů se Zemí v příštích 100 letech jen minimální. Vědci toto riziko odhadují zhruba na 1: 300 000. Tím ale dobré zprávy končí – podle odhadů NASA víme jen o 40 % vesmírných objektech, které jsou dostatečně velké na to, aby byly schopné způsobit značné škody, pokud by došlo k jejich střetu se Zemí.

Jak odhalit hrozící nebezpečí

Odhaduje se, že potenciálně nebezpečných objektů větších než 1 kilometr existuje okolo 2 000 a až 300 000 je větších než 100 metrů, což je mimochodem velikost, kterou mělo těleso, které v roce 1908 způsobilo Tunguzskou událost. Dopad takto velkých objektů by podle odborníků představoval problém, nicméně neohrozil by civilizaci jako takovou. Ztráty na životech v globálním měřítku by dokázal způsobit objekt o velikosti 1 až 2 kilometrů. Takový střet by pravděpodobně mohl zhoršit globální klima, což by vedlo k rozsáhlé neúrodě a ztrátám na životech. Dopad objektu většího než 5 kilometrů by mohl znamenat masové vymírání.

Pro úspěšnou obranu Země je tak naprosto klíčové, abychom byli schopni odhalit mnohem více potenciálně nebezpečných vesmírných objektů, vypočítat jejich trajektorie a monitorovat jejich pohyb. Jedním z nástrojů, který by nám měl v tomto směru výrazně pomoci je projekt NEO Surveyor, který připravuje NASA, a který má nahradit dnes již přesluhující NEOWISE. Má jít o infračervený vesmírný dalekohled, jehož úkolem bude z Lagrangeova bodu L1 odhalovat potenciálně nebezpečné blízkozemní objekty.

TIP: Proč nikdo neviděl Čeljabinský meteoroid? Hrozí nám něco podobného znovu?

Nejde o nový projet – NASA s ním počítá již od roku 2006, k jeho realizaci ale doposud chyběly potřebné finance. Loni v červnu NASA posunula projekt NEO Surveyor do fáze předběžného návrhu, který má pro agenturu zpracovat JPL. Pokud vše půjde podle plánu, měl by se tento „ochranitelský“ dalekohled do vesmíru podívat již v roce 2026.