NASA slaví 28. výročí spuštění Hubbleova vesmírného teleskopu

23.04.2018 - Martin Reichman

<p>Mlhovina Laguna ve viditelném a v infračerveném světle (vpravo).</p>

Mlhovina Laguna ve viditelném a v infračerveném světle (vpravo).

Největší teleskop, který opustil Zemi, obíhá naši planetu již 28 let. Hubbleův vesmírný teleskop (Hubble Space Telescope) na oběžnou dráhu vynesl 24. dubna 1990 raketoplán Discovery. Díky dalekohledu mohli vědci potvrdit existenci temné hmoty a také upřesnit stáří vesmíru.

Vesmírné oko

Přístroj, který vyrobili vědci z amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) a Evropské vesmírné agentury (ESA) a je pojmenován po americkém astronomovi Edwinu Hubbleovi.

TIP: Historie dalekohledu Hubble: Co všechno museli vědci překonat, aby jej dostali do vesmíru

U příležitosti 28. výročí vypuštění Hubbleova teleskopu, NASA zveřejnila snímek mlhoviny Laguna – obrovského mezihvězdného mračna, které patří mezi emisní mlhoviny a které se nachází v souhvězdí Střelce. Od Země dělí tuto mlhovinu zhruba 4 100 světelných let. Objevil ji Giovanni Battista Hodierna před rokem 1654 a Guillaume Le Gentil ji v roce 1747 popsal jako hvězdokupu s mlhovinou. V centru mlhoviny Laguna se nachází hvězda Herschel 36 - 200 000krát jasnější než naše Slunce. Energie této hvězdy je hlavním zdrojem ionizujícího ultrafialového záření pro tuto oblast.

Hubble je rozhodně jeden z nejvýznamnějších dalekohledů, jaký NASA má. Dodnes patří k tomu nejlepšímu, co si americká kosmonautika připsala na konto. Observatoř se podepsala pod 40 % objevů NASA, stala se legendou a symbolem úspěchu.

spacetelescope.org