NASA zveřejnila první barevný snímek, pořízený teleskopem Jamese Webba

12.07.2022 - Martin Reichman

NASA zveřejnila první snímek pořízený vesmírným teleskopem Jamese Webba. Jde o dosud nejhlubší a nejostřejší infračervený snímek vzdáleného vesmíru.

<p>Vesmírný dalekohled Jamese Webba vytvořil dosud nejhlubší a nejostřejší infračervený snímek vzdáleného vesmíru.  Jde přitom o oblast, kterou byste zakryli zrnkem písku v natažené ruce. <em>(foto: NASA, ESA, CSA, STScI, CC BY-SA 4.0)</em></p>

Vesmírný dalekohled Jamese Webba vytvořil dosud nejhlubší a nejostřejší infračervený snímek vzdáleného vesmíru.  Jde přitom o oblast, kterou byste zakryli zrnkem písku v natažené ruce. (foto: NASA, ESA, CSA, STScI, CC BY-SA 4.0)

Snímek označovaný jako Webbovo první hluboké pole, je prvním zveřejněným barevným obrazem, který dalekohled Jamese Webba pořídil. Infračervený obraz zachycuje oblast masivní kupy galaxií známou jako SMACS 0723 ze souhvězdí Létající ryby, jak vypadala před 4,6 miliardy let. Na snímku jsou k vidění tisíce galaxií, včetně nejslabších objektů, jaké kdy byly pozorovány v infračervené oblasti. Ty nejvzdálenější pozorujeme v době, jak vypadaly krátce po Velkém třesku – před 13 miliardami let. Takto hluboký pohled je dán hmotností kupy galaxií SMACS 0723, která dalekohledu JWST posloužila jako gravitační čočka.

TIP: Vesmírný dalekohled Jamese Webba pořídil okouzlující testovací snímek

Z dříve anoncovaných cílů jde pro laickou veřejnost o zřejmě nejméně atraktivní obraz. Nejméně čtyři další mají ale následovat v nejbližších hodinách a dnech:

• Mlhovina Carina – jedna z největších a nejjasnějších mlhovin na nočním nebi.
  • Exoplaneta WASP 96b – plynný obr vzdálený 1 150 světelných let od Země.
  • Jižní prstencová mlhovina – planetární mlhovina NGC 3132 je rozpínající se oblak plynu a prachu obklopující umírající hvězdu, která byla kdysi podobná našemu Slunci.
  • Stephanův kvintet - jedna z prvních objevených kompaktních skupin galaxií s intenzivní tvorbou nových hvězd.