Nové biopalivo na obzoru: Vědci testují nové druhy odolných rostlin budoucnosti

Vědecký výzkum probíhající na Státní univerzitě v Jižní Dakotě začal zkoumat, zda by se krytosemenná rostlina mužák prorostlý nemohla stát novým žádoucím biopalivem

25.11.2016 - Zuzana Teličková

Mužák prorostlý (Silphium perfoliatum) dokáže ve svém rozsáhlém kořenovém systému zadržovat uhlík a zlepšovat tak biodiverzitu rostlinné biomasy. Vědci proto zjišťují, jestli se této rostlině bude dařit na nízko položených vlhkých prériích nevhodných pro pěstování plodin. Rostl by tu společně s původními travinami, které se již na výrobu biomasy používají.

TIP: Chráněné horské rostliny primule aneb Kouzelní poslové jara

„Předpokládáme, že po rostlinách zadržujících uhlík bude na trhu poptávka,“ říká profesor Arvid Boe. Kromě kořenového systému zaujal mužák vědce svojí výškou (více než dva metry), velkými semeny a dobrou odolností. Je jednou z mála rostlin, která může bez problémů růst společně s vousatkou, prosem prutnatým či jinými trávami. Celá pole mužáku nejsou žádoucí, neboť je důležité zachovat v krajině původní porosty. Podle Boea by mužák přinesl výhody i travinnému ekosystému, který by se tak obohatil. Nové rostliny by přilákaly do oblasti množství hmyzu i ptáků, kteří rádi odpočívají ve vysokých stoncích nebo pijí vodu z listů.

rostliny